- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
461

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fandt paa at forfatte og opføre en Passion: Der blwtige und
sterbende Jesus, der i et og alt var forskellig fra alle tidligere
Værker i denne Genre. Det var en fri religiøs Digtning uden
Evangelist og uden Kirkesange. Kompositionens Midtpunkt
dannede tre Solokantater (Soliloquier) o: Mariæ Klage, Petri Taarer og
Zions Datters Kærlighedssang. Det hele fremførtes i et plumpt Sprog
og var udstyret med en fuldkommen operamæssig Musik. Værket
undlod derfor ikke at vække Forargelse hos mange, og Følgen blev
en hidsig Pennefejde, der strakte sig ud over mange Aar.

Det vilde ikke være paa sin Plads her at gennemgaa
Enkelthederne ved denne Strid, i hvilken Johann Mattheson og
Professor Joachim Meyer i Göttingen vare Ordførerne, og som
endte til Fordel for den teatralske Kirkemusik. Længe før Krigen
havde raset ud, var den i Hamborg højt ansete Raadsherre og
Licenciat Brocke kommen frem med et Passionsdigt, der paa en
vis Maade imødekom alles Fordringer og derved blev et formildende
Aktstykke i Kampen.

Brocke’s Passion var i forrige Aarhundrede Genstand for en saa
almindelig Beundring, at den her fortjener en kort Omtale.
Forskellen mellem den og Hunold-Menantes’ Passion var strengt talt
ikke stor. De saakaldte Soliloquier var hos Brocke til Stede i lige
saa stort et Antal som hos Menantes, men til Gengæld bibeholdt
Brocke baade Evangelisten og den kirkelige Koral. Til
Evangelistens Tale benyttede han rigtignok i Steden for Bibelteksten
rimede Vers, og Koralerne vare baade omkalfatrede efter Tidens
Smag og meget faatallige. Fra Hunold-Menantes’ Passion laante Brocke
de to allegoriske Skikkelser: „Zions Datter" og „den troende Sjæl",
der siden igen optræde i Bach’s Passioner og skulle forestille den
usynlige ideale Menighed, ligesom Koralen skal forestille Guds
Menighed her nede paa Jorden. Paa det smagløse bombastiske
Sprog, der ogsaa karakteriserer denne Passion, følger her et Par
Eksempler:

Jesus klager paa Oliebjerget:

„Mich driickt der Sunden Centnerlast,"

„Midi ängstigt des Abgrunds Schrecken."

„Mich will ein schlammichter Morast,"

„Der grundlos ist, bedecken!"

„Mir pi-essl der Höllen wilde Glut"

„Aus Bein und Adern, Mark und Blut!" etc.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free