- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
462

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Petrus Fornægtelse og Anger gengives i følgende Vers:
Evangelisten:

D’rauf krähete der Hahn: sobald der heis’re Klang
Dureb Petrus Ohren drang, zersprang
Sein Felsenherz, und alsbald lief,

Wie Moses Fels dort Wasser gab

Ein Thränenbach von seinen Wangen ab,

Wobei er trostlos rief:

Petrus:

Welch ungeheurer Scbmerz besturmet mein Gemuth!

Ein kalter Sehauder schreckt die Seele,

Die wilde Gluth der dunkeln Marterhöhle
Entziindet schon mein zischendes Geblut,

Mein Eingeweide kreischt auf glimmen Kohlen,

Wer loschet diesen Brand? \vo soli icb Rettung holen? o. s. v.

Man kan ikke nægte, at denne Tekst er dramatisk
virkningsfuld, og dette har vistnok bidraget sit til, at den i sin Tid gjorde
saa stor Lykke.

Den første Komponist, der satte Brockes Passion i Musik, var
Reinhard Keiser; siden blev den ogsaa komponeret af
Mat-theson, Tele m an n, Hit ndel o. fl.; selv Bach følte sig saa
tiltalt af Brocke’s Digt, at han lod sig friste til at optage flere Ariestrofer
af dette i sin Johannespassion.

Keiser’s Musik til Brocke’s Passion har ikke det mindste
kirkelige ved sig; den ligner i et og alt hans Operamusik. Recitativerne
er mønsterværdige, Arierne sangbare og yndefulde. Keiser
aaben-barer sig i dem som en Mester i Melodien, men derimod ikke i den
rammende dramatiske Karakteristik. Hans Specialitet er den rørende
Kærlighedsarie. De lyriske Momenter i Passionen, som f. Eks.
Zion’s Datter og den troende Sjæl, lykkes ham ubetinget bedst. For
de heftige lidenskabelige Sindsstemninger ejer hans Musik derimod
intet Udtryk. Karakteristisk for Keiser’s Opfattelsesmaade af
Passionen er hans Behandling af Koralen. Denne blev baade af ham
og af Mattheson ringeagtet som en Musikgenre, der kun hørte
Lægfolk til. Koralen passede, mente de, i sin simple Form ikke ind i
den nuværende Passions operamæssige Ramme; den maatte
moderniseres. Johann Cruger’s Salme: „Schmiicke dich o liebe Seele“
optræder hos Keiser i denne Skikkelse:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free