- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
474

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den ældste kendte Repræsentant for den med Koralen
forbundne Orgelstil var: Samuel Scheidt den tredie af det 17de
Aarhundredes store S’er. (s. ovf.).

Samuel Scheidt var Organist i Halle, men havde ligesom saa mange andre
tyske Orgelspillere faaet sin Uddannelse i Amsterdam hos Andrea Gabrielis
be-romte Elev Jean Pieter Suelingk.

Hovedparten af Scheidt’s Orgelmusik lindes samlet i hans
Orgelbog Tabulatura nova, der i Aaret 1624 udkom i Hamborg.
Foruden adskillig verdslig Musik, Danse, Variationer. Fugaer m. m.
indeholder dette Værk en Del Orgelkoraler, o: Koralforspil, der som
Forløbere for de Bach?ske Orgelkoraler have stor Interesse.

Sammenlignede med Bach’s Orgelkoraler gøre Scheidt’s ganske vist
nærmest Indtrykket af kun at være ufærdige Skitser; de synes at indeholde Stof til
langt mere end til det, de giver, men de ere i det mindste behandlede i fuld
Overensstemmelse med Instrumentets Natur og Spillemaade. Som
Prøve paa dette tidlige Koralforspil meddeles her Scheidt’s Bearbejdelse af Koralen.
„Da Jesus an dem Kreutze stundt“. Stykket indledes, som Eksempelet viser, med
en fugeret Gennemføring af Koralens første Linie. Tonearten er den
middelalderlige frygiske (e—e). Alten begynder paa Skalaens femte Trin; h, Tenoren
svarer fra første Trin: e; saa falder Bassen ind med Toneartens Kvint: h, og
først nu sætter Sopranen ind, atter paa Kvinten, for omsider Linie for Linie
at føre Melodien til Ende. De andre Stemmer bevæge sig fra nu af kun frit
figurerende under den; kun til første Linie ledsages Sopranen endnu kanonisk
af Alt og Bas. I Fermaterne er der alle Vegne indflettet fri Mellemspil, og det
hele afsluttes med en lille stemningsfuld Koda paa fire Takter.

Som moden Kunstart fremtræder den orgelmæssige
Koralbearbejdelse først ved det 17de Aarhundredes Slutning hos Johann
Pachelbel1), Bach’s store Forløber. Der hviler over Pachelbel’s
Koralforspil en egen poetisk Stemning, og de have gennemgaaende
et rigt musikalsk Indhold. Melodien staar for Pachelbel allerede
som Koralforspillets store Midtpunkt, og han søger derfor at
gennemarbejde den paa alle Leder; selv i de fri imitatoriske Mellemspil,
der udfylde Fermaterne, er Motiverne dannede af Brudstykker af
Koralmelodien.

Udstyret til et fuldkomment Virtuosstykke fremtræder
Orgelkoralen omtrent samtidig hos den danskfødte Liibecker-Organist:

Dietrich Buxtehude. Kirkemelodien optræder i hans
Koralforspil mest i varieret Form, stærkt udpyntet med Gennemgangs-

l) Født i Nurnberg 1653, død samme Steds 1706.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free