- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
486

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

føre sine Planer, og Følgen var naturligvis, at han efter et Aars
Forløb igen søgte derfra.

Det traf sig saa heldigt, at Hoforganistembedet i Weimar just
blev ledigt. Bach havde kort iforvejen besøgt det weimarske Hof
som Orgelvirtuos og havde ved den Lejlighed gjort Indtryk paa
Hertugen: hans Udnævnelse lod derfor ikke vente paa sig.

For Muhlhauserne var Bach’s Forflyttelse en stor Skuffelse. Hans
overordentlige Begavelse havde især blandt Raadets Medlemmer
vundet ham Venner, som i høj Grad beklagede hans Bortrejse og
vistnok gjorde alt for at holde ham fast. Men Bach kunde ikke
blive; hans Kunst var ham en Livsbetingelse; for at hævde den,
maatte han sætte alle andre Hensyn til Side.

I Sommeren 1708 flyttede Bach altsaa med sin Hustru til
Weimar, en By, der for Tiden var som skabt til at være
Opholdsstedet for en Musiker af hans Natur.

Den residerende Hertug Wilhelm Ernst var en afgjort Fjende af
den Luksus og Overfladiskhed, som i denne Periode ellers gik i Svang
ved næsten alle tyske Fyrstehoffer. Tunge Livserfaringer havde
gjort ham til en Alvorsmand, hvis Tanker paa den ene Side optoges
af Kirken og Religionen, paa den anden af at gøre godt imod det
lille Folk, han var sat til at regere over. Hans Valgsprog var „Alt
med Gud“, og efter det rettede han sit Liv. Den pietistiske
Bevægelse interesserede ham, men af Overbevisning var han ortodoks.
Allermindst kunde han gaa ind paa Pietisternes Anskuelser i
Retning af Kirkemusikken. Musikken var i hans Øjne en vigtig Faktor
ved den religiøse Vækkelse, at sige, naar den var kirkelig; den
operamæssige Kirkemusik hyldede han ikke. Hertugens Anskuelser
deltes af hans Omgivelser; Bach kom altsaa i Weimar endelig ind
i en Kreds, som var egnet til at forstaa ham og tage imod hans
Ideer. „Den Glæde, hvormed hans Herskab hørte paa hans Spil,
ansporede ham til at forsøge alt muligt i Orgelkunsten “, skriver
Mitzler i sin Bach-Nekrolog.

Bach’s niaarige Ophold i Weimar betyder derfor ogsaa
Glanspunktet i hans Organistkarriere. Størsteparten af hans
Orgelværker skrive sig fra denne Periode, da hans Geni pludselig aabenbarer
sig i sin hele Vælde, saaledes at fra nu af ingen Orgelspiller eller
Orgelkomponist mere kan maale sig med ham. Gentagne
Kunstrejser gør ham hurtigt til en berømt Person, hvis Navn er kendt
vidt omkring.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free