- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
491

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

denne Formodning1). At han allerede halvandet Aar efter giftede
sig igen, kan hos Bach ikke opfattes som Ligegyldighed over for den
afdøde. Tanken paa hans smaa Børn og hans fra Slægten Bach
nedarvede Livsopfattelse, gjorde det meget naturligt, at han ikke lod
hengaa for lang Tid, før han igen saa sig om efter en Hustru.

I Tiden mellem hans første Hustrus Død og hans Bryllup med
Anna MagdalenaWulkens, den musikalske Datter af en
weissen-felsisk Hof-Trompeter, Johann Caspar Wulkens, foretog Bach en
Kunstrejse til Hamborg. Her levede og virkede endnu Johann
Adam Reinken, hvis Orgelspil for sytten Aar siden saa mangen en
Gang havde frydet Bach’s Sjæl, naar han fra Luneburg var søgt op
til den for sin Musik saa berømte Elbstad. Den gamle Orgelmester
var nu næsten hundrede Aar gammel, men han varetog ikke desto
mindre endnu sit Organistembede i Katharinekirken med en
Dygtighed og Aandsfriskhed, som forbavsede alle. Havde Bach i sine
unge Dage som Tilhører beskedent i en Krog lyttet til den store
Orgelmesters Spil, tog han denne Gang, som berømt Mand, selv
Plads paa Orgelbænken i Reinken’s Kirke. En udsøgt Kreds af
Musikere, deriblandt ogsaa Reinken, havde givet Møde og hørte med
stor Interesse paa Bach, om hvis Kunst man allerede andet Steds
fra havde hørt begejstrede Udtalelser. Det, der betog Tilhørerne
mest, var hans geniale Improvisation over Koralen: „An
Wasser-fliissen Babylons". Den gamle Reinken var især dybt bevæget; han
havde i sin Tid selv grundet sit Verdensry med en Improvisation
over denne Melodi og ydede efter Koncerten Bach den højeste
Anerkendelse, der kunde gives ham: „Jeg havde troet," sagde han
til Bach, „at denne Kunst (Improvisationskunsten) var uddød, men
jeg ser nu, at den endnu lever hos Dem."

Den Forstaaelse, Bach fandt i Hamborg, gav ham Lyst til at
søge en Organistplads, som netop blev ledig ved Jakobikirken. At
Kantatedigteren Neumeister (se ovf. 17de Kapitel) just var Præst
ved samme Kirke, bidrog rimeligvis nok sit til, at han netop ønskede
sig denne Stilling; kort sagt, han søgte Pladsen — men fik Afslag;
en yngre, ganske ubetydelig Musiker betalte Kirkeraadet 4000 Mark
i rede Penge for at faa Embedet, og han fik det.

l) Disse Børn var: en Datter, Katharina Dorothea, de to senere vidt berømte
Sønner, Wilhelm Friedemann (f. i Weimar 1710) og Carl Philip Emanuel
(f. i Weimar 1714), og en Søn til, Johann Gottfried Bernhard. Maria
Barbara’s tre øvrige Børn døde som smaa.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free