- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
497

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Da den af Rektoren valgte Præfekt mødte ved en Prøve, viste Bach
ham derfor vredt Døren. Dermed var Krigen erklæret. Sagen kom
ganske vist efter aarelang Strid siden igen i Orden, men
Fjendskabet mellem Ernesti og Bach stod fast. Bach fattede efterhaanden
Nag til alle de Elever, der ofrede mere Tid paa Studierne end paa
Musikken; forefandt derimod Ernesti en Elev beskæftiget med at øve
sig paa et eller andet Instrument, spurgte han spydigt vedkommende,
„om ogsaa han vilde være Spillemand". Den Omstændighed, at de
fleste af Skolens Lærere stode paa Rektorens Side, forbitrede fra nu
af aldeles Bach hans Virksomhed som Thomaskantor. Hans Stilling
ved Skolen blev fra nu af med hvert Aar mere isoleret.

Trods al Modgang lod Bach sig dog ikke mere rokke fra den
Plet, hvor han, naar alt kom til alt, dog trivedes bedst. Alt
eftersom i Leipzig det ene store Værk efter det andet voksede frem
under hans Haand, lærte han at bære Livets Tilskikkelser med
større Sindsro. De daglige Bryderier, hans Embede førte med sig,
svandt efterhaanden ind til et Intet i Sammenligning med den Glæde
og Lykke, han fandt i sin Kunst.

Maatte Bach paa Thomasskolen kæmpe en haard Strid for at
faa sin Vilje ført igennem, blev han uden for Skolen af sin Kunsts
Venner agtet for den Person, han var. Han blev det musikalske
Leipzigs Stolthed. Enhver bekendt Musiker, der kom gennem Byen,
opsøgte ham, og Elever strømmede til ham i Massevis baade fra
nær og fjern. At der blandt dem ogsaa fandtes forskellige af
hans Slægtninge fra Thiiringen viser, at Familien Bach endnu
vedblivende holdt sammen. Interessant er det at se Bach holde
fast ved det gamle tyske Musikantprincip, ifølge hvilket „Mesteren"
havde sine „Lærlinge" boende hos sig i Huset. Særlig for de
tilrejsende Elever stod Bach’s Hus altid aabent. Naar man betænker,
at Familien selv allerede talte mange Medlemmer, kan man forstaa,
at Anna Magdalena som Madmoder har haft noget at tage Vare
paa. Hun og hendes Mand var som et Par Forældre for denne
Kreds af unge Mennesker, der, forenede om en og samme Interesse,
paa deres Side holdt sammen som en stor Flok Søskende.

Sin første Elev havde Bach allerede haft i Muhlhausen. Denne
var Johann Martin Schubart, der fulgte Bach til Weimar og
1717 blev sin Lærers Efterfølger dér.

I Weimar blev Antallet af Bach’s Elever allerede større. Han
underviste dér bl. a.:

Illustr. Musikhistorie. I.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0521.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free