- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
516

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

og de gøre paa denne Maade tidt en vidunderlig skøn og
stor-slaaet Virkning. Et Mønstereksempel paa en saadan Tonesats er
saaledes straks det mægtige, velbekendte Indledningskor til
Mat-thæuspassionen; i hvilket tre Kor, to Orgler og to Orkestre virke
sammen. Det ene af Korene repræsenterer Zions Døtre, der
udtrykke deres Sorg over Jesu Lidelse og Død paa Korset; de troende
Sjæle1) o: det andet Kor, afbryde dem stadig med deres korte,
angstfulde Udraab, og endelig træder den énstemmigt sungne Koral
„O Lamm Gottes unschuldig" til som Udtryk for den protestantiske
Kristenheds Følelser. Klart og bestemt træder Kirkemelodien ud af
Tonemasserne, der ombølge den fra begge Sider; det hele er det
mest storslaaede Eksempel, der eksisterer paa en Koralfantasi, den
som Bach i Weimar havde født som Orgelkomposition, men som
her, registreret med Sangstemmer og Orkesterinstrumenter, fremtræder
i mægtig forstørret Maalestok.

Ind under samme Kategori som Passionerne, hører Juleoratoriet,
et Himmelfartsoratorium og et Paaskeoratorium. Bach sætter ogsaa
i disse den ordrette Bibeltekst i Forbindelse med Koralen og med den
fri Digtning, men det lyriske Element træder i disse Værker endnu
mere i Forgrunden end i Passionerne. Til Bach’s vokale kirkelige
Storværker hører endelig ogsaa den kæmpemæssige H-mols-Messe, de
saakaldte korte latinske Messer og en lang Bække herlige Motetter,
Frembringelser, der i Værd fuldkomment kunne maale sig med
Passionerne og Kantaterne. At dvæle ved disse Arbejder vilde her blive
for vidtløftigt; Special værker give her alle de fornødne Oplysninger2).

Naar man betænker, hvor højt anset en Personlighed Bach en
Gang var i Leipzigs Musikverden, undres man ved at se, hvor
hurtigt han blev glemt. Allerede i sine sidste Leveaar holdt Bach
op med at være Midtpunktet i Leipzigs musikalske Kredse. En ung
Slægt med andre Ideer og en anden Kunstanskuelse voksede da
allerede til, og den Skare, som før havde staaet fast om ham,
spredtes. Det var den yngre neapolitanske Betning og dens
Principper, der drog sine Konsekvenser. De unge beundrede Bach som

x) Zions Døtre og de troende Sjæle ere begge Symboler paa „den himmelske
Menighed

2) Baade af Bitter, Ph. Spitta. Fork el o. fl. foreligger der særskilte større
Værker, som omhandle Bach’s Liv og hans Kompositioner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free