- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
543

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

meddelt os, at Hr. Händel, Operateaterets Generaldirektør, en Dag
i denne Uge sendte Bud til Signor Senesino, den berømte italienske
Sanger, og lod ham sige, at han fremtidig ikke mere havde Brug
for ham.“ At Händel ikke gjorde dette Skridt ustraffet, siger sig
selv. Det er ikke engang usandsynligt, at det hele har været aftalt
Spil mellem Senesino og hans Venner, der havde en ganske særegen
Grund til at ønske Sangeren løst fra sine Forpligtelser imod Händel.
Fjorten Dage efter at Brudet havde fundet Sted, udgik der nemlig
fra den londonske Adel Indbydelse til Dannelsen af et nyt
Operaforetagende, der skulde modarbejde Handel’s Akademi. Med Senesino
som Impressario og med Prinsen af Wales som Protektor fik
Modpartiet hurtigt stor Tilslutning og kunde snart ogsaa møde op
med et udsøgt og vel sammensat Sangerpersonale. En stor Del af
Handel’s Sangere forlod ham for at gaa over til Modoperaen, der
uden Vanskelighed ogsaa vandt Francesca Cuzzoni, der med
stor Glæde greb denne Anledning til omsider at byde sin gamle
Fjende Spidsen. Til Dirigent for den ny Opera valgte man
Por-pora; siden formaaede man ogsaa Hasse1) til at komme over
fra Dresden.

Forladt af næsten alle sine Sangere maatte Händel igen søge
til Italien for at skaffe sig et Personale. Det lykkedes ham ogsaa
at hjemhente gode Kræfter, men ikke at holde Uheldet borte. Skønt
hans Operaer var uendelig meget værdifuldere end det nyitalienske
Klingklang, man bød paa i Modoperaen, maatte han Gang for Gang
spille for tomt Hus, mens hans Modstandere dog kunde glæde sig
ved nogenledes godt Besøg. Da Modoperaen havde bestaaet i én
Saison. saa Händel sig tvungen til at opgive sit Kompagniskab med
Heidegger og slog sig saa sammen med John Rich. der havde
Teateret i Coventgarden. Heidegger gjorde sig ingen Samvittighed
af straks at leje Haymarket-Teateret ud til Modoperaen, der hidtil
havde taget til Takke med det tarveligere Lincoln Inn Field’s Teater,
og stod sig godt ved Byttet.

Som Operadirektør i Coventgarden led Händel atter en Skuffelse,
da hans bedste Sanger Carestini efter et Aars Forløb forlod ham,

1) Da man anmodede Hasse om at komme til England, spurgte han forundret,
om Händel da var død? Han kunde ikke begribe, at man sogte ham, naar
man ejede en Mester af Handel’s Hang. Forst nægtede han derfor at komme.
Siden betænkte han sig dog og rejste: men hans Ophold i England blev kun
kort og uden Betydning hverken for ham selv eller for den london’ske Opera.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free