- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
551

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Indhold tog Händel Anledning til næsten bestandig at anvende den
til filantropiske Formaal. Vaisenhuset i London, der blev stiftet
1738, skylder paa en vis Maade alene Händel og hans „Messias”
sin blomstrende Velstand. Da det kneb at holde den udmærkede
Institution i Gang ved privat Velgørenhed, traadte Händel til og
lovede hvert Aar til Fordel for Vaisenhuset at foranstalte en
Messias-opførelse. Paa denne Maade bevirkede han ikke alene, at
Offentlighedens Opmærksomhed blev henledet paa det smukke Foretagende,
der derigennem vandt mange virksomme Beskyttere i de højere
Samfundskredse, men han skaffede i Aarenes Løb Vaisenhuset en
Kapital paa 10,000 £.

Efter „Samson" fulgte med forholdsvis korte Mellemrum .Semele”,
„Joseph i Ægypten”, „Hercules”, „Belsazar”, „Judas Makkabæus”,
„Alexander Balus”, „Josua”, „Susanna”, „Salomon”, „Teodora”;
endelig afsluttede „Jephta” i Aaret 1751 den lange Række af
Handel’s herlige oratoriske Værker.

Mens Handel endnu beskæftigede sig med dette sit sidste
Oratorium, begyndte hans Syn pludselig at tage af. Han lod sig flere
Gange operere, men til ingen Nytte. I Løbet af kort Tid blev han
totalt blind. Hans Energi og Kærlighed til Kunsten hjalp ham dog
til at bære denne Ulykke med samme Heltemod som alle tidligere
Sorger. Med sin Elev, John Christopher Smith som Sekretær
foretog han endnu adskillige Omarbejdelser af tidligere Kompositioner,
og bevarede ogsaa sin Interesse for Oratorieopførelserne. John Smith
dirigerede nu, men Händel stod bag ved med sine Raad. I sin fulde
Kraft viste hans Geni sig endnu, naar han tog Plads ved Orgelet.
Naar det paa Oratorieaftnerne var Tid, maatte en Dreng lede den
halvfjerdsindstyveaarige Mester til Orgelet, og han spillede da saa
smukt, at Tilhørerne fuldstændig lod sig rive med. I Begyndelsen
stolede han paa sin Hukommelse og spillede sine Orgelkoncerter
saaledes, som han havde skrevet dem ned, siden hengav han sig
til sin Fantasi og improviserede. Orkesteret ventede da, til den vante
Trille gav det Signalet til at falde ind.

Den 6te April 1759 opførtes „Messias”. Det var sidste Gang,
Händel saas offentlig. Hans Kræfter var i de sidste Aar taget
kendeligt af, og da han den Aften kom hjem, sank han fuldstændig
sammen; otte Dage efter, Langfredag den 13de April, døde han.
Den 20nde April blev han med stor Højtidelighed begravet i
Westminster. Biskoppen af Rochester ledede Ceremonien; St. Pauls og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0575.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free