- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
554

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

paa en Scene og i Aaret 1600 fremstod som et Slags religiøst
Modstykke til den i samme Aar fremkomne verdslige Opera „Euridice*.
At der dog endnu kun bestaar faa Lighedspunkter mellem dette
allegorisk-moraliserende Skuespil og det Håndel’ske Oratorium, vil
være Læseren klart af den Beskrivelse, der i lOende Kapitel blev
givet af Cavalieri’s Værk. Et Oratorium i Stil med Håndel’s
oprinder som bekendt først med Giacomo Carissimi. Hans
Oratorier ere ganske vist endnu kun smaa af Omfang og meget enkelte
i Anordningen, men de ere stort og genialt anlagte og bære
Vidnesbyrd om, at Oratoriet allerede i det 17de Aarhundrede ejede alle
Betingelserne for at kunne udvikle sig til en typisk Musikform, et
Vidnesbyrd, der jo med Tiden bekræftede sig. Før det kom saa vidt,
skulde der dog endnu indtræde en Periode, der snarere modarbejdede
end fremmede Carissimi’s ædle Ideer. Den melodiskønne Scarlatti’ske
Opera kuldkastede, kort efter den store Mesters Bortgang, i en
Haandevending de ældre strenge Kunstprincipper og rev ogsaa
Oratoriet med. Oratoriet smeltede næsten helt sammen med Operaen
og førte i nogen Tid en ren Skintilværelse. Det var i bogstavelig
Forstand kun Titelen og Emnet, der berettigede det til sit Navn
somOratorium; Behandlingen og Udstyrelsen var totalt operamæssig.

I denne Tilstand kom Oratoriet til Håndel, hvis Opgave det
altsaa blev paa ny at oparbejde den Jordbund, der havde ligget
brak siden Carissimi’s Dage. Hvorvidt dennes Værker
umiddelbart have tjent Håndel som Forbilleder, kan ikke paavises med
Vished. Den paafaldende Lighed mellem et Kor af Carissimi’s
Oratorium „Jephta* og de indledende Takter til et Kor af Håndel’s
„Samson* har fremkaldt en Formodning om noget saadant, men
muligt er det ogsaa, åt Ligheden kun er tilfældig. Handel kunde
hos sin Forgænger i alt Fald kun finde Antydninger; Carissimi havde
endnu kun anet Maalet, Håndel saa derimod sin Vej klart, og
behøvede kun at følge sin Indskydelse for efterhaanden at gøre
Oratoriet til en moden og færdig Kunstform. Han havde som
Dramatiker næsten et helt Aarhundredes Erfaring forud for Carissimi
og besad i sin Tids større Rigdom paa Tonemidler Nøglen til
mangen en Virkning, hin ikke havde kendt.

Det var for Håndel et Held, at han ikke alene i den
klassiske engelske Litteratur forefandt Værker, der fortrinligt passede til
hans Øjemed, men han fandt ogsaa blandt Englands levende Digtere
aandsbeslægtede Kunstnersjæle, der forstod at bringe det som oftest

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0578.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free