- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
555

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af ham selv valgte Stof i en hensigtssvarende, smagfuld, poetisk
Form. Blandt de klassiske engelske Digterværker fandt han
saa-ledes et uforligneligt Oratorieemne i Dryden’s „Alexanderfest", det
Digt, der ifølge Walter Scott’s Udtalelse viser, „at Britterne i den
lyriske Poesi ikke have deres Overmænd i nogen Nation i Verden".
Et klassisk Storværk ligger ligeledes til Grund for Oratoriet „Samson",
der er en Bearbejdelse af John Milton’s sidste episk-dramatiske
Digt „Samson Agonistes". Ogsaa de to første Dele af „l’Allegro, il
Penseroso e Moderato" ere som bekendt Bearbejdelser af to
Mil-ton’ske Digte. Til sine øvrige Oratorier fandt Handel som sagt til
Dels sit Stof i Bibelen, til Dels i den græske Heltehistorie. De
engelske Digtere, af hvilke en Del var hans intimeste
Omgangsvenner1), hjalp ham med at forme Indholdet og berige det med
indstrøede lyriske Betragtninger; kun i „Israel i Ægypten" og i
„Messias" bibeholdt Händel Bibelordet i uforvansket Prosa.

Som Oratoriekomponist staar Händel paa Højdepunktet i de
Oratorier, der behandle Emner ud af det gamle Testamente, altsaa
„Esther", „Debora", „Athalia", „Savl", „Israel i Ægypten", „Samson",
„Belsazar", „Susanna", „Judas Makkabæus", „Joseph i Ægypten",
„Josva", „Salomon" og „Jephta".

Oratoriet opfattedes af Handel som en højere og ædlere
Kunstart end Operaen; derfor betingede det ogsaa en ganske anden
Be-handlingsmaade. Personerne maatte være sandfærdigt og skarpt
tegnede Karaktértyper og det hele maatte have et moralsk Grundlag.
Fortrinsvis egnede til oratorisk Behandling fandt Handel som sagt de
Skildringer, der i det gamle Testamente behandlede Israelitternes
Historie. I Israelitterfolkets Skæbne, i Guds Folks Skæbne saa han
i det store et Billede af det menneskelige Liv med dets Omskiftelser.
Israelitternes Kampe og Genvordigheder, før de omsider naaede til
det forjættede Land, forekom Händel som Sindbilleder af det enkelte
kristne Menneskes aandelige Kampe for at naa frem til del evige

b I Grev Burlingtons Hus havde Händel allerede straks efter sin Ankomst til
London gjort Bekendtskab med den engelske litterære Verdens Spidser,
saa-som Alexander Pope, John Gay, Dr. Arbuthnot m. 11. Pope og Arbuthnot
skal have forfattet Digtet til „Esther", John Gay var Forfatter af „Acis og
Galatea", Samuel Humphrey digtede „Debora" og „Athalia" og gav Bidrag
til „Esther". Hamilton var Bearbejderen af Dryden’s „Alexanderfest", af
„Savl" og af „Samson". Thomas Morell gav Teksterne til „Judas
Makkabæus", „Jephta", „Josva" og „Teodora".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0579.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free