- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
561

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Forløb med E-durtreklangen, altsaa langt borte fra f-mol, i hvilken det begyndte.
Ku følger den sidste Plage, den af dem alle, der rammer Ægypterne haardest.
Den skildres i en Dobbellfuga, bag hvilken skærende Violinstaccatoer maler
Dødsengelens Sværdslag, der om Natten nedmejer alle Landets Førstefødte

Rask følger efter den Israelitternes Borttog. Som en stemningsfuld Idyl,
fuld af Fred og Lykke, virker allerede Begyndelsen af dette pastoralt tegnede
Korhillede. Det er et Lettelsens Suk efter de endeløse Trældomsaar. Alle trænge
sig sammen, ingen vil blive tilbage1); imod Slutningen vokser Koret til en
Massevirkning, der ikke overbydes af noget andet Kor i dette paa Kraftvirkninger
ellers saa rige Værk.

Det paafølgende Kor, der skildrer Ægypternes Glæde over at se Israelitterne
drage bort, er en Dobbellfuga, kun ledsaget af Orgel og Blæseinstrumenter.
Tonearten er den antikke frygiske og giver Musikstykket en ejendommelig
fremmedartet Karaktér. — De tre Kor, der følge efter, høre nøje sammen; under
det første sker Udtørringen af det røde Hav, under det andet Israelitternes
Tog gennem Havet; det tredie skildrer Ægypternes Undergang. Det første
Kor er oltestemmigt og fuldkommen homofont. Sangstemmer og Instrumenter
deklamere i sluttede Harmonier Teksten; „Er gebot es der Meerfluth —
(General-pavse) — und es trocknete aus”; dette gentages, og saa indtræder umiddelbart
det andet Kor, der igen er et kunstigt fugeret Dobbeltkor: „Er fuhrte durch die
Tiefe trocken sie hindurch wie durch ein Wustenland”. Fugatemaet, der har fast
Marchrytme og straks indtræder kraftigt i Basstemmer og Basinstrumenter, faar
allerede fra det Øjeblik, da det genoptages af Tenoren, Ledsagelse af et lidt
per-lende Motiv, der indføres af Violinerne men lidt efter lidt opfanges af de andre
Instrumenter og af Sangstemmerne; sluttelig indspinder det Fugatemaet helt fra
alle Sider. Det er Havbølgerne, som vige til Side og efterhaanden samle sig til
en Mur, der saa under det følgende Kor med et Brag styrter sammen over Pharaos
forfølgende Hær. Man faar i det tredie Kor: „Doch die Feinde uberströmte die
Wasserfluth” et levende Billede af Situationens Rædsel. Gennem Havets Larmen
hører man de ulykkeliges hjerteskærende Skrig; det er et gruopvækkende, naturtro
Tonebillede, der ikke har sin Lige i hele den samlede Musiklitteralur.

En dyb Alvor præger det næste Kor, det der slutter Oratoriets første
Afdeling. Med Rædsel har Israelitterne været Vidne til Herrens Straffedom over
deres Undertrykkere. Deres Tanker ere i Øjeblikket mere opfyldte af
Forfærdelse over det nys oplevede Skuespil end af Glæde. „Und Israel sah all’ das
Werk, dass der Herr that am Land Ægypten und ganz Israel furchtete ihn”,
berettes der først i en kort, ottestemmig, fortællende Indledning med simple
Harmonigange; saa følger den vidunderlige Larghetto i c-moll Vs Takt. Stille og
højtidelig afslutter den, affattet som Fuga, det i sin Art enestaaende Korpanorama,
der viser Handels imponerende Evne til at skildre de største Naturbegivenheder
i Korsang.

Det vilde blive for omstændeligt at fortsætte Analysen af Handel’s „Israel”,
hvis anden Afdeling indeholder Israelitternes Lovsang (2 Moseb. 15. V. 1—21), og
fuldkomment staar paa Hojde med første Del. Ligesom denne, danner den et
afsluttet Hele. Det var Israelitternes Lovsang, der oprindelig inspirerede Händel
til at komponere „Israel i Ægypten”. Han fik Ideen, fordi den, saaledes som
den stod i Bibelen, allerede viste en saa mærkværdig afrundet musikalsk Form.

J) Sammenlign Chrysander; Händel III. Del.

Illustr. Musikhistorie. I.

36

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0585.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free