- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
566

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Med denne korte Omtale af „Messias" maa det være nok
med Beskrivelsen af Handel’s oratoriske Virksomhed. Det staar
nu tilbage at kaste et flygtigt Blik paa hans
Instrumentalkompositioner.

Disse grupperer sig i 1) Kam mer musik værker, d. e. Sonater
for Violin og andre Instrumenter med becifret Bas, Trioer, Concerti
grossi (o: de saakaldte Obokoncerter), 12 store Koncerter for
Strygeinstrumenter m.m. 2) Værker for Orgel og Klavér, d.e.
Orgelkoncerter, Suiter, Klavérfugaer m. m. Disse Kompositioner fortælle alle,
at Handel ogsaa var betydelig paa den absolute Musiks
Om-raade. Adskillige af hans Klavérsuiter og Orgelfugaer, ikke at
forglemme Obokoncerterne, have betydelig Kunstværdi. Den gængse
Sammenligning af Handel’s og Bach’s samlede Komponistvirksomhed
giver ikke desto mindre det Resultat, at Händel i
Instrumentalkompositionen i al Almindelighed maa regnes for at staa langt
under Bach. Hans Felt er, som det allerede ofte er bleven
fremhævet, den dramatiske Korkomposition, saaledes som den
fremstaar i hans Oratorier. Paa dette Omraade staar han endnu
den Dag i Dag uovertruffen.

I England besad Händel, og besidder da endnu, en uhyre
Popularitet. I vor Tid kan man kun nævne én Komponist, der
i lignende Grad kan kaldes sit Folks Yndling, og det er Mozart.
Ligesom Melodierne af „Don Juan", „Tryllefløjten" og „Figaros
Bryllup" efterhaanden i bogstavelig Forstand ere bievne det tyske
Folks Ejendom, saaledes er der i England næppe et Menneske, der
ikke fra Barnsben kender Melodierne i Handel’s „Acis og Galatea",
„Messias" (He shah feed his flock like a shepherd), „Judas
Makka-bæus" (See, the conqu’ring hero eomes) o. s. v.

I Italien beholdt Händel længere end i noget andet Land sit
Ry som Operakomponist. Hans Oratorier fik, som rimeligt var, i
det katolske Land kun liden Fremgang. Noget lignende stillede det
sig i Frankrig, hvor han. i det mindste i tidligere Tid. var mest
afholdt som InstrumentalkomponkL Selv i Tyskland var det fra
først af Operaerne og Klavér suiterne, der gave Händel Navn. Lysten
til at stifte Bekendtskab med hans Oratorier vaagnede i Tyskland
egentlig først, efter at man i Aaret 1/84 i Bladene havde læst om
de store Oratorieopførelser, der i Anledning af Hundredaarsfesten
for Händel’s Fødsel var bleven foranstaltede i London, i West-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0590.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free