- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
619

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blandt andet med Vittoria Tesi, den berømte Sangerinde, der efter at have
afsluttet sin Teaterkarriere havde indvilliget i at tilbringe Resten af sine Dage i
Prinsens Hus som hans Gæst. Ogsaa Gluck var hyppigt Gæst hos Prinsen og
deltog tidt i hans Kapelkoncerter, der i Wien regnedes for at være de bedste
paa Stedet. Da Prinsen af Hildburghausen i Aaret 1760 forlod Wien og skaffede
sin Protegé en Ansættelse som Violinist i Hofburgteateret, fortsatte Dittersdorf
sit Bekendtskab med den berømte Mester. 1761 rejste Gluck til Bologna for dér
at komponere og opføre en Opera, og han opfordrede da Dittersdorf til at rejse
med. I Italien gjorde den unge Musiker ikke alene mange interessante
Bekendtskaber, men han høstede ogsaa store Triumfer som Violinvirtuos.

Ved Hjemkomsten blev
han ogsaa bekendt med
Joseph Haydn, af hvis
Omgang han som Musiker drog
store Fordele. I nogle Aar
virkede han nu igen i det
kongelige Orkester og var 1764
blandt de Kunstnere, der i
Anledning af Joseph den 2dens
Kroning som romersk Konge,
fulgte Majestæten til Frankfurt
a. M. Kort efter Hjemkomsten
foranledigede en Strid med
Teaterintendanten Dittersdorf
til at tage imod et nyt
Engagement. Han blev Michael
Haydn’s Efterfølger som
Kapelmester hos Biskoppen af
Grosswardein i Ungarn. Denne
Stilling passede udmærket for
ham. Han fik i Biskoppen en
elskværdig Overherre, fik et
godt Orkester under sig og
rigelig Tid til at komponere.

Saaledes opstod i Grosswardein
foruden en hel Del Symfonier
og Kvartetter i Haydn’s Maner, et Par Oratorier og flere komiske Operaer.
Med Biskoppens Tilladelse havde Dittersdorf nemlig i Grosswardein indrettet et
lille Teater, hvorpaa han til Glæde for sin Herre og hans Hof jevnligt
foranstaltede Opførelser med forhaandenværende private Kræfter, der, til Trods for
at de næsten alle vare Dilettanter, slet ikke var at foragte. Til Skade for
Dittersdorf bragte løgnagtige Rygter 1769 Maria Theresia til at gøre en Ende paa
disse Teaterforestillinger Biskoppens Uvenner havde forebragt hende, at der i
Grosswardein havde fundet Operaopførelser Sted i Fasten, og Kejserinden gav i
denne Anledning den gejstlige Herre en Reprimande. I Stedet for at forsvare
sig imod den uretfærdige Beskyldning, opgav Biskoppen i sin Forskrækkelse paa
Stedet alle Teaterforestillinger og afskedigede samtidig ogsaa hele sit flinke Kapel.
Uden fast Stilling tilbragte Dittersdorf nu flere Aar paa Rejse, indtil
Fyrst-Biskoppen af Breslau opfordrede ham til for en Vinter at slaa sig ned hos ham

Fig. 134. Carl Ditters v. Dittersdorf.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0643.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free