- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
625

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af denne. Under et Ophold i Italien havde Schiitz ogsaa lært
Re-naissancens ny Musikstil at kende; det var især for at gøre det
danske Hof Bekendt med den, at Schiitz paa Christian den fjerdes
Opfordring i Aaret 1634 kom til Danmark.

Under Frederik den tredie trives den af Schiitz indførte
Hofballet, eller, som den ogsaa hyppigt og rigtigere kaldes, Opera- * i

ftallettm, især frodigt ved det danske Hof. I P. Hansen’s
Teaterhistorie anføres en hel Række af denne Art Forestillinger, der i
forskjellige festlige Anledninger sattes i Scene ved og af Hoffet. Enhver
kongelig Fødsel eller Barnedaab. enhver Forlovelse og ethvert Bryllup
i Kongehuset blev i denne Periode i Danmark ligesom i alle andre
Lande fejret med en Balletopførelse. Særlig pragtfuld synes den
Ballet at have været, som den 16de August 1655 i Anledning af
Tronfølgerens Hylding blev opført paa Københavns Slot:

„Paa et stort, med Buskads paa begge Sider prydet. Teater, der var anbragt

i en af Salene, og som havde en saadan Indretning, at Dekorationerne kunde
forandres og gennemsigtige Skyer vises, uden at Belysningen var til at se,
op-traadte flere Personer, der udførte Dans og Pantomimer. Iblandt de spillende,
som gav 35 Scener, udmærkede sig især Dronningen selv, der udførte fem
forskellige Roller, der dels var pantomimiske, dels dansende, ligesom ogsaa
Kronprinsen, Christian den femte, spillede og dansede deri’1).

Ved en anden Hoffest, hvortil Anledningen var den danske
Prinsesse Anna Sophies Forlovelse med Kurprinsen af Sachsen,
opførtes i Slotshaven ved Frederiksborg Operaballetten „Il Gadmo’,
arrangeret af den indkaldte italienske Balletmester Pign an i og med
Musik af den kongelige Kapelmester Kaspar Forster.

Kaspar Forster var Son af en Boghandler i Danzig og var født i denne By
1617. Det var fra først af Faderens Plan, at han skulde studere, men hans
smukke Sangstemme viste ham snart ind paa en anden Livsbane. Forster blev
Musiker, foreløbig Sanger og fik som saadan allerede i en ung Alder Ansættelse
ved Hofkapellel i Warsehau. I Hofkapelmester Scacchi fandt han dér paa én
Gang en faderlig Ven og fortrinlig Lærer. Hos Scacchi studerede han for første
Gang Kontrapunkt og opnaaede derved, at han nogle Aar senere, vel forberedt,
kunde tiltræde en Rejse til Italien, hvor han først i Rom levede sig ind i den
klassiske Kirkemusik og siden i Venedig gjorde nærmere Bekendtskab med
Monteverdi’s og Cavalli’s Storværker paa den dramatiske Musiks Omraader.

Med et anset Navn baade som Sanger og som Komponist kom han i
Efter-aaret 1652 til København, for paa Opfordring at overtage Ledelsen af Frederik
den tredie’s Kapel. Ved at friske dettes Bestand op med en Del ny Kræfter,
hævede han dets Præstationer betydeligt; samtidig udfoldede han, som det maa
formodes, ogsaa en ret betydelig Virksomhed som Komponist for Hofballetten;

’) Overskou: Teaterhistorie. I.

Illustr. Musikhistorie. I.

40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:07:26 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free