- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
627

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

af det ny Teater, der kun var tømret sammen af Fyrrebræder, men
ikke desto mindre indvendig maa have taget sig smukt nok ud.

Ved en Søjlegang var Slottet sat i Forbindelse med Operahuset, og
Indgangen for de kongelige var dekoreret med prægtige Transparenter og
Plante-grupper. Gennem en med Billedstøtter og Kongens Navnetræk smykket Port
naaede Publikum ind paa Tilskuerpladsen, langs hvis Vægge der var opstillet
store Transparenter af oliegennemtrukket Silketøj, medens otte hundrede smaa
Lamper oplyste den med Mos og Enebærris dekorerede Sal, hvis hvælvede Loft
funklede med mange gyldne Stjerner.

Grundtanken i Wagnerteateret var her foregreben et Par hundrede Aar,
inden den realiseredes i Baireuth, idet Orkesteret var anbragt skjult for Publikum
i et Bum mellem Scenen og en foran den opført Forhøjning, som var udsmykket
med duftende Blomsterrabatter.

Til at aabne Forestillingerne i den ny Hofopera valgte man
den tyske Opera „Der vereinigte Götterstreit", digtet af Stud. theol.
P. A. Burchard og sat i Musik af kongelig Kapelmusikus P. G.
Schindler1). Indholdet var i den ægte Festoperastil og gik, som
Skik og Brug fordrede det, i Hovedsagen ud paa at forherlige det
høje Fødselsdagsbarn. Teksten findes omhyggelig gengivet i P.Hansen’s
Teaterhistorie; Musikken er gaaet tabt.

Det prægtigt iscenesatte Musikskuespil blev af det elegante
Publikum paa Kongens Fødselsdag den 15de April 1689 modtaget
med stor Begejstring. For at endnu flere kunde faa Lejlighed til
at se det, befalede Kongen en Genopførelse den 19de April. Dagen
kom, og det stærkt interesserede Publikum sad allerede paa Plads
i fuld Nydelse af Musikken og af det sjeldne Skuespil, da der med ét
hørtes Brandraab. Ved Uforsigtighed var der gaaet Ild i de
Enebærris, der smykkede Teateret, som med sit let fængelige Indhold
i et Nu blev antændt fra Gulv til Loft. Da Døren ind til Slottet
var lukket, og Teaterets Vinduer alle var stængede med Jernstænger,
trængte alle i angstfuld Hast til Hovedudgangen, hvor Døren
imidlertid gik indad og hindrede Folk, der jo med al Magt pressede paa
indefra, i at komme ud. Kun Skuespillerne og enkelte af Tilskuerne
slap ud af en Bagdør, som kun faa kendte; Resten, o: 180
Mennesker, omkom.

Med denne Katastrofe ophørte Operaopførelserne foreløbig igen.
Først i Christian den femtes sidste Leveaar, 1699, fandt der i
Anledning af hans Fødselsdag igen en Operaopførelse Sted ved Hoffet.

0 Dansene og Mellemspillene hidrørte derimod fra forskellige franske
Komponister.

40’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0651.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free