- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
648

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Berg’s som „de første danske, der fortjente at meritere.?". Siden
havde ogsaa Offentligheden hilst de indenlandske Damers
Præstationer med Begejstring. Følgen var, at snart efter andre danske fik
Lyst til at prøve Lykken i lignende Retning og endda til at gaa et
Skridt videre.

Berg’s Døtre havde givet de italienske Intermezzo’er paa
italiensk, hvad om man nu prøvede Virkningen af et Syngespil paa
det danske Sprog, fremført af indenlandske Kræfter? Denne Idé
undfangedes af den 24aarige norske juridiske Student Niels Krog
Bredal, der i Aanden allerede saa dette projekterede danske
Syngespil kuldkaste den kostbare fremmede Opera og rykke ind i dens
Sted. Teksten til et dansk Syngestykke skrev han selv, til Sangene
fik han Hjælp af Sarti, Mingotti’s seneste Kapelmester, der
nedenfor vil komme nærmere paa Tale. Den første danske Opera, „Gram
og Signe" eller „Kærligheds og Tapperheds Mesterstykke", blev
derefter opført paa et lille Teater, Forfatteren og hans Ven Peter
Rothe, fik indrettet i deres fælles Lejlighed paa Hjørnet af
Brolæggerstræde og Knabrostræde. De optrædende var Fru Passow,
en forhenværende Skuespillerinde, og en Del unge Studenter.
Tilskuerne, alle Folk af den fornemme Verden, var indbudte. Trods
den tarvelige Udstyrelse og dilettantiske Udførelse gjorde Stykket
overordentlig stor Lykke. Baade Tilskuerne og Bladene udtalte
deres Forbavselse over „at man havde kunnet sligt præstere i det
danske Sprog". Ottendedagen efter blev Forestillingen derfor
gentaget for et andet indbudt Selskab.

Henrykt over sin Succes forfattede Bredal straks et nyt Stykke,
„Eremiten, et musikalsk Hyrdestykke" til Musik af forskellige
Komponister. Paa Kongens Fødselsdag i Marts, lige en Maaned efter
„Gram og Signe", kom det ny Stykke frem paa samme Teater,
udført af de samme Skuespillere, og vandt ligesom det forrige stort
Bifald.

Imens havde man under Savnet af den italienske Opera paa
den danske Skueplads fortsat med Brugen af italienske Intermezzo’er
som Mellemaktsfyld. Den idelige Gentagelse af de samme Stykker,
og den énsartede Rollebesætning med Mad. Scalabrini og Gagiotti
gjorde imidlertid omsider Folk saa kede af denne Art Stykker,
at Parterret søgte at hysse dem ned. Direktionen saa sig derfor
om efter en anden Slags Mellemaktstykker og Niels Krog Bredal
var straks rede til at hjælpe den ud af Forlegenheden. Han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0674.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free