- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
652

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

musikopførelser, blev derfor staaende Fornøjelser ved Christian den
syvendes Hof, men ved Siden af trivedes ogsaa Komedien. Kongen
interesserede sig levende for alle Slags Skuespil. I de franske
Komedier, der af og til opførtes ved og af Hoffet, spillede han tidt
selv med.

Til en offentlig fransk Komedie i større Maalestok lod han, som
Følge af Grev Holck’s ivrige Overtalelser, i Efteraaret 1766 indrette
det endnu i vor Levetid benyttede Hofteater i et Rum oven over
den ene Staldbygning paa Kristiansborg. En fransk Trup blev
indforskrevet, og den 22nde December 1766 begyndte den sine
Forestillinger, til hvilke Adgangen var gratis, ikke alene for
Rangspersoner, men ogsaa „for honette Borgerfolk"; man behøvede kun
at henvende sig ved Kassen for at faa Billet.

For første Gang blev det danske Publikum ved disse
Forestillinger, der baade omfattede Komedier, Balletter og Syngestykker,
bekendt med den franske Opera comique, og dens Virkning blev hos
os den samme som alle andre Steder. Med sine nydelige iørefaldende
Smaasange gjorde den Lykke hos alle; selv Menigmand fik fat paa
disse Melodier og trallede dem efter.

En stor Del af de Stykker, de franske Skuespillere opførte, vil af Omtale
allerede være Læseren bekendte fra Opéra comique’s Historie, som f. Eks.
Rousseau’s „Le Devin de village”, Duni’s „Les deux Chasseurs et la laitiére”,
„Ninette ä la cour“ og „Le Peintre amoureux de son inodéle”, Blaise’s „Annette
et Lubin”, Monsigny’s „Rose et Colas” og „Le Déserteur”, Philidor’s „Le
•Jardinier de Sidon”, „Le Sorcier” m. m. Grétry’s „Le Tableau parlant”, „Le
Huron”, „Lucile”, „Zémire et Azor” o. s. v.

Ved uden Betaling at staa aabent for alle og enhver og ved
at besidde et Repertoire, der gjorde Lykke baade hos høje og hos
lave, havde det franske Teater let ved at samle Hus Aften efter
Aften. Paa den Maade blev det trods den franske Trups
Maade-lighed efterhaanden den danske Skueplads til megen Skade.
Udsigterne for denne blev imidlertid endnu sørgeligere, da Christian
den syvende, trods det Forbud Frederik den femte havde nedlagt
imod den italienske Operas Vedligeholdelse i København, i Aaret 1768
forlangte denne genindført, og imod en forholdsvis ringe Godtgørelse
atter lagde den danske Skueplads den til Byrde. Selvfølgelig gik
det denne Gang som forrige. Med hvert Aar kom Regnskabet til
at opvise større og større Underskud.

Frederik den femte havde 1750 skænket Teateret paa Kongens
Nytorv til Byen København og havde overdraget dets Styrelse til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0680.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free