- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
656

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Glad over, at det første Sangspil var slaaet saa godt an, gav
Sarti sig straks i Færd med at komponere et nyt. Hans Medarbejder
blev denne Gang Bred al. Efter at have erfaret, at Sarti igen
havde bragt hans gamle Kæphest, Syngespillet, paa Bane, havde
Bredal nemlig straks opgivet sin Embedsstilling i Trondhjem og
var ilet herned for at være paa Pletten for det Tilfælde, at man
skulde trænge til hans Hjælp. De to Forfattere valgte, underligt
nok, et Sujet, der netop i de samme Dage var paa Tapetet baade
i den italienske Opera og paa Hofteateret. Det ny danske Sangspil,
„Tronfølgen i Sidon“, var kun en Omskrivning af Metastasio’s „11
Re pastore", komponeret af Sarti, og det franske Sangspil „Le
jardinier de Sidon", komponeret af Philidor.

Skønt Sarti atter kun havde de tre samme danske Sangere til
Raadighed og disse tilmed denne Gang alle fik Roller, der laa slet
for dem, gjorde Stykket dog Lykke hos Publikum, da det kom frem
i de sidste Dage af Saisonen 1770—71. Man glædede sig
uforbeholdent over Sarti’s melodiøse Musik og gav de udførende den
Ros, der vistnok tilkom dem, og som lød paa, at Mad. Knudsen
„havde udført Elskerens Rolle helt vel og i sin Sang allerede
udviste stor Forbedring" og „at Jomfru Halle kom mærkværdig vel
fra det, som var hendes Naturel imod".

Sarti’s Forsøg med det danske Syngespil var altsaa lykkedes
over al Forventning godt, men hans Sejr viste sig snart at have
været købt saa dyrt, at Glæden over den hurtigt gav Plads for
bitter Selvbebrejdelse. Efter at Folk havde faaet Smag for
Syngespillet, gav de nu baade den italienske Opera og den danske
Komedie en god Dag, og gik kun i Teateret, naar der blev opført
Syngespil. Rasende over at være bievne satte i Skygge af de
beskedne danske Sangere, og vrede paa Sarti, fordi han havde
fremelsket en Kunstart, der var hans Landsmænd til Skade, søgte
Italienerne fra nu af enhver Lejlighed for at chikanere Teaterdirektøren.
Han vidste derfor snart hverken ud eller ind og fortrød inderligt,
at han nogen Sinde havde givet sig ind paa et Foretagende, der
fordrede saa mange Hensyn.

Mest tynget følte Sarti sig af sit Ansvar over for det danske
Skuespil, som han jo mindst af alt forstod sig paa. For at ryste
denne Byrde af sig, gjorde han derfor ved den anden Saisons
Begyndelse Bredal til Bestyrer af hele Skuespilvæsenet for fremtidig
selv kun at tage sig af Operaen. Den Energi, hvormed Bredal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0684.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free