- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
657

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

straks tog sig af Sagerne, syntes at varsle om, at Sarti havde
handlet klogt i denne Ordning, men en uforsigtig Handling berøvede
meget hurtigt Bredal Publikums Agtelse, og forberedte med det
samme Sarti’s Fald.

Den anden Saison 1771—72 aabnedes med „Tronfølgen i
Sidon". Just i de samme Dage paabegyndt es i København
Udgivelsen af et Tidsskrift, „Den dramatiske Journal", der for første
Gang tog sig paa at kritisere de stedlige Teaterforhold. Som
Sai-sonens første Teaterbegivenhed blev „Tronfølgen i Sidon", det
Stykke, der først blev taget for, og den Medfart, det fik, var ikke
blid. Udgiveren, den attenaarige Student Rosenstand-Goiske,
ivrede i sin Kritik paa den ene Side imod Syngespillet i al
Almindelighed, paa den anden imod Bredal’s slette Tekst i „Tronfølgen
i Sidon".

Opbragt over den haanende Maade, hvorpaa Rosenstand-Goiske
omtalte hans Værk, besluttede Bredal al tage en eftertrykkelig Hævn
over den unge Raisonnør. Han satte sig ufortøvet til at digte et
Efterstykke til „Tronfølgen", hvori han paa en ret ondskabsfuld
Maade søgte at latterliggøre Rosenstand-Goiske og hans Kritik.
Stykkets Hovedperson Herr Journal optraadte under Skikkelse af
en Skolemester, der tillistede sig Adgang til Teateret, hvor han tog
Lejlighed til i en meget flabet, hovmestererende Tone at læse
Skuespillerne Teksten. Til Svar haanede disse ham og gjorde sig lystige
over hans Udtalelser.

Den ondskabsfulde Form, under hvilken Bredal modgik
Rosen-stand-Goiske’s Kritik, skaffede ham paa Stedet en Masse Uvenner.
Stykket udkom en Ugestid, før det blev opført, og var derved allerede
paa Forhaand i alles Hænder. Da endelig Opførelsesaftenen kom,
vidste alle, at der i Teateret kunde ventes store Spektakler. Baade
Bredal’s og Rosenstand-Goiske’s Venner mødte i fuldt Antal for
afvekslende at pibe og klappe. Til sidst gik det over til
Haandgribe-ligheder og Slagsmaal, saa Politiet maatte skride ind og splitte
Tilskuerne. Denne Revolution, der ingenlunde var endt med en Aften,
betog foreløbig fuldstændig Folk Lysten til at gaa i Teateret. Følgen
var, at Sarti som Fallent maatte sige sig fra sin Entreprise, før
han endnu havde haft den i to Saisoner.

Sarti’s videre Skæbne under hans Ophold i Danmark er fortalt
med faa Ord. I et Par Aar virkede han først igen i sin tidligere
Stilling som kongelig Overkapelmester, men i Maj Maaned 1775 fik

Illustr. Musikhistorie. I. 42

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0685.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free