- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
659

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nedlade sig til Publikum; at han ogsaa som Menneske forstod
at lempe sig efter Omstændighederne har vi set.

Kunde Sarti ikke kaldes en fremmende Kraft som dramatisk
Komponist, saa fortjener han dog uden Tvivl al den Ros, hans
Samtid har ydet ham i Egenskab af Sanglærer. Hans betydeligste
Sangelev, under hans Ophold her, var den senere verdensberømte
Tenorist Ans an i, der stammede fra Italien, men blev uddannet i
København hos Sarti.

Han debuterede i Aaret 1770 i den herværende italienske Opera, da Sarti
netop havde begyndt sin Teaterentreprise. .Men Danmark fik ikke Lov til at
beholde ham længe. 1774 tog han herfra Vejen over Holland til England og
siden til Italien for omsider at blive evropæisk berømt.

Sarti udrettede i Danmark ogsaa en Del som Sanglærer i
private Kredse. Endnu længe efter hans Bortrejse kastede hans
Elever Glans over det københavnske Koncertliv. Frederikke Bruun,
f. Munter, mindes endnu 1824 med et Suk de herlige svundne
Dage, da Sangen, takket være Sarti’s dygtige Elever, i København
stod saa ualmindelig højt, højere end nogen Sinde siden.

Med Sarti’s Fallit havde den italienske Opera endelig faaet
Naadestødet. Indskrænket til et Personale paa én Sanger og to
Sangerinder visnede den fra 1774 i Løbet af nogle Aar fuldstændigt
hen. Endnu før den forsvandt ogsaa den franske Komedie fra
Landet.

Først nu, da de fremmede Skuespil var forviste, kunde det
nationale Syngespil have Haab om at blive til noget. Støttet af alles
Sympati kunde det fra nu af frejdigt se sin Fremtid i Møde.

Der blev, endnu før Italienerne havde taget endelig Afsked,
oprettet en Syngeskole til Opdragelse af indfødte Sangere, og da disse
endelig kom saa vidt, at de kunde optræde, blev der af oversatte
franske Syngespil ogsaa hurtigt lagt et Repertoire til Rette. Den
lange Periode, i hvilken Danmark i musikalsk Henseende
udelukkende havde hentet Næring hos de fremmede, var saaledes omsider
i Hovedsagen til Ende. Da Danmark først havde faaet sine Sangere,
fik det omsider ogsaa sine egne Tekstdigtere og Komponister.

Ligesom de oversatte italienske Intermezzo’er fra først af
havde vist de franske Sangspilsforfattere Vejen, saaledes blev de
oversatte franske komiske Operaer Overgangsstadiet til Dannelsen
af originale danske Syngestykker. En beskeden og ikke særlig
betydningsfuld Begyndelse hertil skete allerede 1775 med det lille

42*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0687.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free