- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
2

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

til Kirken kommer Musiken nu aldrig til at staa i noget nøjere
Forhold. Vel har mange af de berømte Mestre ogsaa udtrykt deres
Stemninger i kirkelige Former, men sjælden spiller slige Værker nogen
fremragende Rolle blandt deres Frembringelser, og aldrig bliver der
mere Tale om nogen nærmere Forbindelse eller indbyrdes
Afhængighed mellem Kirke og Musik — de Komponister, der
fremtidig med Rette kan kaldes , Kirkekomponist er “, er snart talte, og
meget vejer de ikke i den musikhistoriske Vægtskaal.

Og hermed staar det igen i Forbindelse, at paa denne Tid har
Homofonien i alle Musikens Genrer faaet et saådant Overtag over
Polyfonien, at denne ganske træder i Skygge. Fra det kirkelige,
hvor de mange Stemmer hersker alle med samme Ret, er
Overgangen sket til det mere menneskelige, hvor en enkelt Stemme er
fremtrædende, kun støttende sig til de andre. Saaledes glider
Musiken i det Hele, ikke blot som hidtil paa Operaens Omraade,
over fra at være en ,Lavskunst“, de Lærdes og Indviedes Kunst,
til at blive de manges Ejendom. I de Hovedformer, i hvilke
Musiken nu væsentlig finder sit Udtryk : Operaen og den i særlig
Grad subjektive Instrumentalmusik, er den heller ikke mere
forbeholdt de Fornemme og de Rige; den bliver lige tilgængelig for
alle, der elsker denne Kunst. Begrebet „Musik-Liebhaber“ er vel
omtrent jævngammelt med Begrebet ,Empfindsamkeit“.

Hvad her er fremstillet i store og helt almindelige Træk vil
blive søgt nærmere udført i det Følgende. Endnu skal kun
fremhæves, at Musikhistorien, der kan opfattes og betragtes paa saare
forskellige Maader, herefter faar et noget andet Præg end hidtil.

Dette Værks første Del maatte, ialtfald for lange Tiders
Vedkommende. nærmest behandle Musikteknikens og Musikskolernes
Historie. Nu, da Tonekunsten vinder frem til at blive friere,
personligere, selvstændigere og da Musikens Teknik paa de fleste Punkter
er naaet eller netop naa’r til afsluttende moderne Former, bliver
det væsentlig Musikernes Historie, de skabende Mestres Historie o:
deres Liv, Gærning, Personlighed og kunstneriske Stil, der bliver
Genstand for Fremstillingen. Men ved Siden deraf vil vi i hvert
Fald inden for en vis Begrænsning kunne følge Musikkulturens og
Musiksmagens Historie, endnu en Side fra hvilken Musikhistorien
kan opfattes, ligesom Kunstnerpersonlighederne, saavidt det
omfattende Emne tillader det, vil blive betragtede i Lys af den
samtidige Udvikling af det øvrige Aandsliv. —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free