- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
37

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skikkelse gjorde „ Orfeo “ ved Opførelsen stor og varig Lykke1),
hvorimod en Genopførelse af Operetten „L’arbre enchanté" ikke fulgtes
af Held.

Fig. 8. Madame Sophie Arnould2).

I Februar 1775 vendte Gluck for en Tid tilbage til Wien,
hvorfra han havde modtaget Udnævnelse til kejserlig Hofkomponist, *)

*) I Lettres de mademoiselle Lespinasse hedder det: „Det Indtryk, jeg har
modtaget af „Orphée“ var saa dybt, saa sensibelt, saa oprivende, saa
altbeherskende, at det var mig absolut umuligt at tale om det som jeg følte...
De, som ikke delte mine Følelser, maatte tro, at jeg var forstyrret.

’) Madelaine Sophie Arnould (1744—1803), en meget yndet, talentfuld
Glucksangerinde, var i over tyve Aar Primadonna ved Pariser-Operaen.
Se nærmere om hende E. & J. Goncourts Sophie Arnould (1857).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free