- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
41

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tilhørernes Side, og af Resten blev kun enkelte Arier og Scener
(navnlig i 5. Akt) hilst med Bifald. Og dog er „Armide"
utvivlsomt den „mest franske" af Glucks Operaer (Welti). Han havde jo
benyttet en gammel fransk Operalibretto, hvis Hovedindhold var
daarende Kærlighed og stolt Ridderlighed, en Opera, der gav
Anledning til mere Udfoldelse af scenisk Pragt end nogen af hans

Fig. 9. En „Sortie“ fra den store Opera (efter Moreau).

tidligere. Men det romantiske i Stoffet laa Glucks Natur ganske
fjærnt, det daarende og berusende, der skulde omspinde og fange
Rinaldo, evnede Gluck ikke ret at give Liv, om hans Musik end
indeholder meget yndefuldt og indtagende, i hvilken Henseende
navnlig maa fremhæves Rinaldos berømte Vandring i Armidas
Tryllehave, et Musikstykke, der var skrevet i Stil med Orfeus’
Optræden i Elysium, men i hvilket Gluck havde anvendt alle de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free