- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
43

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uden at faa sine Nerver rystede." — Naar da et eller andet
Tossehoved mener, at det er naturstridigt, vil Gluck svare: „Jeg vil ikke
forskrække Hr. La Harpes Øren, jeg vil ikke handle mod Naturen

men forskønne den.–––––-Hr. La Harpe holder ikke af at høre

et lidende Menneskes Klage." —

Det var nu imidlertid Piccinni, der stod for Tur med sin Opera
Roland. Paa en virkelig kvalfuld Maade var denne Opera bragt til
Live. Piccinni forstod ikke fransk, Scene for Scene maatte Marmontel
da oversætte Teksten for Komponisten og meddele ham Rytme og
Prosodi. Og da Kompositionen endelig er færdig, begynder nye
Pinsler paa Prøverne; den elskværdige, men lidet imponerende
Italiener kunde aldeles intet udrette, ja det gik saa vidt, at hans
Antagonist Gluck1) maatte komme ham til Hjælp. Selve
Opførelsesaftenen tager Piccinni helt tragi-komisk højtidelig Afsked med sin
Familie, den han ikke vil risikere at tage med i Theatret, og trøster
dem med, at man jo dog er blandt høflige og oplyste Folk, ikke
blandt Barbarer, — men i al Hemmelighed lover han sig selv
saa-snart som muligt at vende tilbage til Neapel. Forestillingen forløb
forresten langt bedre end Piccinni ventede; Operaen modtoges med
Bifald og holdt sig en Tid lang paa Repertoiret. Piccinnisterne
jublede naturligvis og kunde ikke rose „Ronald" i høje Toner nok,
og selv Gluckisterne maatte indrømme, at Musiken var køn, men
det var Koncert-, ikke Operamusik. Efter „Roland" opførte man
en Opera comique af Piccinni, den Genre i hvilken jo Komponisten
havde vundet sit Ry. Foi-søget lykkedes, og i Publikums Omdømme
holdt Piccinni sig meget vel overfor Gluck, indtil denne — nu en
Mand paa 65 Aar — mødte med sit sidste store Værk: Iphigénie en
Tauride, der paa én Gang og for stedse slog Piccinni af Marken.

Ifigenia paa Tauris opførtes første Gang d. 18. Marts 1779
under Glucks personlige Ledelse. Havde „Alceste" og „Armide"
først langsomt maattet kæmpe sig frem i Publikums Gunst, saa
blev dette ikke Tilfældet med „Ifigenia paa Tauris". Straks den
første Aften blev Operaen modtaget med saa levende og almindelig
Begejstring, at dens Sejr var uomstødelig, ja endog ivrige Piccinnister
vovede ikke mere at stampe mod Braaden. Selve Baron Grimm
skriver: „Jeg véd ikke, om det, jeg har hørt, er Sang; maaske er *)

*) Personlig stod de to Komponister sig under hele Striden meget godt med
hinanden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free