- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
65

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(f. Eks. Skolekomedier) og tildels naturligvis selv levere Musiken ved saadanne
Lejligheder. Dog. hans Stilling var fri og selvstændig, og der levnedes ham Tid
nok til at komponere og undervise privat. Resten af sine Dage henlevede Bach
højt fejret, bekendt med og skattet af de fleste af Tysklands datidige fremragende
Mænd, og særlig i intimt Venskab med den ellers saa indesluttede Klopstock
kort sagt nydende et Ry saa stort, at det ganske fordunklede hans Faders. Læser
man i Bøger fra den og den nærmeste Tid om Bach, „den store Bach", er det
saa at sige altid til Philip Emanuel, ikke til Sebastian, der sigtes. I Hamburg,
hvilken By" Bach kun et Par Gange forlod paa kortere Rejser, døde han d. 14.
Septbr. 1788.

Uagtet Bach har skrevet Musik i næsten alle Genre (dog ikke
egentlig Operamusik), uagtet hans Kirkemusik1) ikke er uden Værd,
om den end, paavirket som den er af den ved Berliner-Hoffet
herskende italienske Smag, paa langt nær ikke kan maale sig med
Seb. Bachs, uagtet Philip Emanuel endvidere gennem sine Sange,
navnlig sine Melodier til Gellerts Oder2), ikke er uden Betydning i
den tyske „Lieds" Historie, er det dog næsten kun som
Klaver-komponist og Klaverpædagog, at hans Navn er opbevaret til vore
Dage og har en sikret Plads i Musikens Historie.

Philip Emanuel Bach har skrevet over 400 Kompositioner for
Klaver, af hvilke ca. 250 er trykte. Hvad der her navnlig
interesserer, er hans Sonater; disse findes hovedsagelig fordelt i
Samlingerne:

Den forannævnte Samling (Sei Sonate) tilegnet Friederich 11
(udg. 1742).

De saakaldte „Wfirtemberger Sonaten" (1743).

Seks Sonater i „Versuch fiber die wahre Art das Clavier zu
spielen" (1753).

Seks „Sonater med forandrede Repriser" (1760) samt to
Fortsættelser 1761 og 1763.

Seks lette Sonater (1766).

Sonaten nebst Rondos und freien Phantasien „fur Kenner und
Liebhaber", i forskellige Samlinger udgivne fra 1779—87.

Indenfor denne Række Sonater er der en meget betydelig
Udvikling at spore. Med Sonaterne fra 1760 bliver Bachs Stil mere

Skrigen og Larmen paa uanstændig og bondeagtig Vis og end mere fra at

drive Spas, — — at de ikke maa møde med Kaarde i Skolen etc. etc.

*) Se om Bachs Kirkemusik, særlig om det betydeligste Værk deraf ,HeiUg“,

nærmere Bitters Biografi p. 243.

’) Tildels de samme som Beethoven senere komp. Bachs Oder er udgivne

1758 og blev saa populære, at de udkom i 5 Oplag.

Illustr. Musikhistorie. 11

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free