- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
76

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kapelmesteren fra St. Stephans Domkirken i Wien, Georg Reutter,
kom til Hamburg paa en Rejse, som han foretog for at søge
Drenge, der egnede sig til Optagelse i Kirkens Sangkor. Ved
Guds-tjænesten i den lille By blev han opmærksom paa Joseph Haydns
Stemme, og efter yderligere Prøve tog han ham med sig til Wien.

Saaledes kom da Haydn endnu som Barn paa 7—8 Aar til Østrigs
Hovedstad, hvorfra hans Ry siden efter skulde gaa ud over
Ev-ropa. Fra Købstaden med de 4—5000 Indbyggere til den livfulde,
rigtbefolkede Verdensby, fra de beskedne Smaakirker til den
mægtige, berømte St. Stephans Domkirke! Maaske har denne
Forandring dog ikke gjort det Indtryk paa den unge Haydn, som man
kunde tro. Det synes, som om han har koncentreret hele sit Liv
og al sin Interesse paa Virksomheden i Koret og i Skolen. I denne,
der nød et stort Ry, skulde Haydn ikke blot dyrke Musik, men
ved Siden deraf lære Latin, Skrivning og Regning. Reutter, en
habil Musiker, men ingenlunde saa fremragende en Kunstner, som
han selv bildte sig ind1), var hans fornemste Lærer. Dog synderlig
meget lærte Haydn ikke af ham. Om nogen systematisk
Undervisning var der ikke Tale, hverken musikalsk eller i Skolefagene.
„Egentlige Lærere har jeg ikke haft", skal Haydn have sagt og
tilføjet, „jeg var ikke nogen Heksemester paa noget Instrument,
men jeg kendte alles Ejendommelighed og Virkning; jeg var ikke
nogen daarlig Klaverspiller og Sanger, og jeg kunde spille en
Koncert paa Violin". Det var da ogsaa langt mere ad praktisk
end theoretisk Vej, at Haydn høstede et betydeligt Udbytte af sit
Wienerophold. „Jeg har mere hørt paa andre end studeret selv,
men jeg har ogsaa hørt det skønneste og bedste i alle Retninger,
som fandtes i min Tid. Og af det var der den Gang meget —
saare meget i Wien".

Der var alt saa først og fremmest Musikkapellet ved St. Stephans
Domkirken. Synderlig stort var det ikke, idet det paa Haydns Tid
kun talte 31 Personer, men dets Ydelser havde gennem aarelange
Øvelser, tildels under berømmelige Mestres Ledelse, naaet en høj
Grad af Fuldkommenhed. Johan Joseph Fux2) havde været

b Burney kalder ham 1772 i sin Rejsebog „en gammel Kirkekomponist" og
erklærer, at en af ham optørt Komposition var uden Smag og
Opfindsomhed. — „Brusende Violiner a la Reutter", dette Udtryk, der bruges om hans
Musik, tyder dog paa, at han i orkestral Henseende har gjort nogle
Fremskridtsforsøg.

’) Se nærmere nærv. Værks første Bind p. 396,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free