- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
79

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dag, da Hungeren meldte sig uden at kunne tilfredsstilles, og da
Solskinnet lokkede bort fra Staden, vandrede Haydn som Pilgrim
til Mariazell i Steiermark. Her gjorde han sig bemærket ved sin
smukke, musikalske Sang, fik som Løn frit Ophold i Klostret i en
Ugestid og ved Afrejsen Udbyttet af en lille Kollekt, der var sat i
Gang for ham. Men da Haydn efter disse glade Dage — hvor
Hungeren blev jaget paa Flugt og Sindet frisket op ved Vandringer
i det Fri — kom tilbage til Wien, var Spangler flyttet fra sin Kvist,
og Haydn kunde ikke følge ham.

Endnu en Gang kom der Hjælp udefra til ham, hvis Stilling
syntes haabløs. I sit Testamente legerer Haydn 100 Gylden til
Jfr. Anna Buchholz, „fordi hendes Bedstefader i min Ungdom
og yderste Nød laante mig 150 Gylden uden Renter, hvilke jeg dog
alt for 50 Aar siden har betalt tilbage". Dette Testamente er
dateret 1801. Hvor rørende, at Haydn da endnu mindes sin
Ungdomsvelgører, og hvor betydningsfuld har ikke denne uventede Hjælp i
den yderste Nød været for ham, siden den aldrig gik ham af Glemme!
Med den lille Sum i Hænde saa Haydn helt fortrøstningsfuld mod
Fremtiden; nu mindre end nogensinde vilde han lytte til
Forældrenes bekymrede Bønner om at opgive Musiken og „studere til
Præst". — „Jeg vil ikke være Gejstlig", havde han før svaret i
ubestemt Følelse af sin Kunstnermission — og viste nu, at han for
Alvor kunde staa ved sit Svar. Han lejede sig et Værelse —
rigtignok atter et Tagkammer —, anskaffede sig et Instrument og tog
ret-fat igen paa Studierne. Paa denne Tid opstod Haydns første
større endnu kendte Komposition, en Messe. Man har tidligere
henført dette Arbejde til Haydns Sangerdrenge-Aar (under Reutter),
men K. F. Pohl paaviser, at den efter al Sandsynlighed stammer
fra Tiden omkring 1750. Der er i Messen ikke meget, der lader
ane den Haydn, som vi nu kender; den bærer ogsaa Præg af megen
Ung.dpmmeliglied og Uerfarenhed. Maaske det netop var disse
Egenskaber, det morede Haydn at træffe paa, da Messen, der havde
været glemt i lange Tider, i hans høje Alder kom ham for Øje;
han udtalte da: „Hvad der især behager mig i det lille Arbejde, er
Melodien og en vis ungdommelig Ild" — og tog ikke i Betænkning
efter at have omarbejdet Instrumentationen at udgive Messen hos
Breitkopf og Härtel1).

*) Forlæggerne udbød den dog kun i Afskrift. Trykt foreligger Messen hos
Novelli (Nr. 11 af Messerne).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free