- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
81

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lidt efter lidt bedredes nu Haydns Kaar. Han fik Elever, der
betalte ham taalelig godt, han spillede i Kirken, i Adelens Saloner
og i Orkestret, men mest var han dog optaget af at komponere og
af at studere. Sine theoretiske Studier grundede han paa Fuxs
berømte Gradus ad parnassum, som han gennempløjede med utrættet
Flid. For hans Kompositionsarbejde fik et Værk, der i disse Aar
helt tilfældig kom ham i Hænde: Philip E. Bachs: Sonate per
Cembalo, indgribende Betydning. Sikkert har den Aand, der her
slog ham i Møde, Bestræbelsen efter at naa frem til en friere, mere
personlig Stil, grebet ham saa stærkt, fordi den vakte til
Bevidsthed noget, der hidtil uklart havde gæret hos ham selv. Han forlod
ikke Klaveret, før Sonaterne atter og atter var spillede igennem.
„Og hvem, der kender mig grundigt, maa finde, at jeg skylder
Emanuel Bach særdeles meget, at jeg har forstaaet ham og studeret
ham flittigt."

En tilfældig Omstændighed blev paa denne Tid Anledning til,
at Haydn kom til at optræde offentlig som Komponist. En Aften
i Aaret 1751 havde han med andre unge Venner begivet sig ud for
at bringe den da bekendte Komiker Kurzs smukke Hustru en
Serenade. Den „Nachtmusik", som opførtes, var skrevet af Haydn
selv og gjorde ikke mindre Indtryk paa Ægtemanden end paa hans
Hustru. Kurz1), der stærkt trængte til Penge og derfor ønskede at
gøre al mulig Opsigt, fik fat i Haydn og foreslog ham at sætte Musik til
en af Kurz skrevet humoristisk Operette: Der neue krumme Teufel.
Noget nølende gik Haydn ind paa Forslaget; Musiken blev
komponeret, og Operetten med en indlagt Pantomime blev opført med
Held baade i Wien og i Provinsbyerne, indtil den blev forbudt
paa Grund af sit en Theaterdirektør personlig persiflerende Indhold.
Resultatet blev for Haydns Vedkommende et Honorar, der efter
hans daværende Forhold virkede imponerende, saa meget mere som
han var vant til, at de Lejlighedsarbejder, han hidtil havde skrevet,
cirkulerede og solgtes, uden at han fik noget som helst Udbytte
deraf. Musiken til „Der krumme Teufel" er forsvunden.

Snart efter skulde Haydn, egentlig ogsaa halvt „tilfældig", som
han selv senere har sagt, lægge Grunden til den Del af sin
Kompositionsvirksomhed, der mest har gjort ham berømt. Blandt de

l) Om Kurz og hans Slægt se nærmere de ret interessante Meddelelser hos
Pohl I, pag. 142 ff.

Illustr. Musikhistorie. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free