- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
87

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

særlig i Undervisningstimerne lios Porpora) gjorde sin Indflydelse
paa ham, og utvivlsomt har den i 1ste Kap. som Glucks Lærer
omtalte Sammartini1), vistnok den første, der skrev Kvartetter og
Symfonier, ikke været uden Betydning for Haydn, hvormeget end
denne i sin senere Alder kalder Sammartini „en Smører".

Smaa i Udstrækning og spinkle i Indhold er disse Haydns
førete Forsøg i Kvartet- og Symfonistilen; den thematiske
Udarbejdelse, der senere særlig kendetegner Haydns Instrumentalværker,
er næppe nok antydet (i Kvartetten Op. 1. Nr. 1 er
Modulationsdelen i første Sats paa 16 Takter!), men det vigtigste er, at Haydn
har faaet fat paa de Former, han har Brug for, og at han nu med
klar Bevidsthed og utrættelig Arbejdslyst stræber at udvikle og
udvide disse Former og fylde dem med et individuelt Indhold. Selv
om han endnu blev ved at skrive Divertimenti, Nocturner,
Cas-sationes og Serenati og derhos maatte komponere for Fyrstens
Baryton og til hans Fester og Operascene, gaar hans Stræben i de
følgende Aar hos Fyrsterne Esterhazy i Hovedsagen i den antydede
Retning.

Iden „ Conventions- und I Terh altu nys- Norma “, som Haydn maatte
underskrive, da han i Aaret 1761 traadte i det Esterhazyske Hus
Tjæneste som Vice-Kapelmester (ved Siden af den gamle
Kapelmester Werner, hvem man formelt lod beholde sin Førsteplads),
findes i 14 Paragraffer indført detaillerede Regler om, hvorledes
Haydn har at forholde sig i sin nye Stilling. Han skal ingenlunde
alene være Orkesterdirigent, nej, der paahviler ham ogsaa Pligter
som Komponist, som Opsynshavende baade med
Orkestermedlemmernes Forhold og Opførsel og med Instrumenternes Tilstand, han
er Fredsdommer i deres Trætter, og han er Fyrstens „ærekære
Husofficer", som saadan skal han opføre sig „nøgtern, ikke brutalt, men
beskedent og roligt." Han skal paase, at Musikerne møde ved
Musikopførelserne i hvide Strømper, rent Linned, pudrede og med
Pisk og Pung — alle ens kostymerede. Daglig har han at møde i
Antichambret og afvente, om der bliver givet Befaling til Musik —
men iøvrigt „overlades det hans egen Iver og Paapasselighed at
afgøre, hvad der er hans skyldige Tjæneste". — De Esterhazyske
Fyrster residerede i den lille By Eisenstadt og senere (fra 1766)

l) Naar i 1ste Kap. Sammartinis (eller San Martini) Levetid .er anført som

1700—1770, da er dette ikke fuldt korrekt, idet man kun véd, at han endnu

levede 1770, men ikke naar han døde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free