- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
102

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

foni paa den mest elektriserende Maade, hilstes af et Bifald saa
stærkt som det sjælden hørtes i Londoner-Instrumentalkoncerter og
hvad aldrig var sket før, hele Symfoniens Adagio maatte spilles
Dakapo.

Snart fik Haydn imidlertid sine Misundere. Selv siger han, at
det var „de Vælske“, der rejste Modstanden mod og Konkurrencen
med ham og hans Koncerter i Haymarkt. Denne Strid holdt sig
vel længe, men har ikke Krav paa nogen særlig Opmærksomhed;
det drejede sig ikke her som f. Eks. i Glucks og Piccinnis Kampe
om musik-æsthetiske Principper, det var Forretningsmænd, der
benyttede Haydns Navn som senere Ignaz Pleyels til at
reklamere med og skaffe sig Fordel af. Haydns Konkurrenter var de
saakaldte „Professionals" (o: Musikere af Profession); han frygtede
dem dog ikke synderlig; allerede meget snart efter sin Ankomst
fortæller han om sine Misundere i et Brev til Fru Genzinger og
tilføjer: „men de kan ikke komme mig nær, da min Kredit hos Folket
lier allerede har været fastslaaet for Aar tilbage". I Begyndelsen
var Clementi „Professorernes" Dirigent og Komponist, senere
indkaldte de den nysnævnte Ignaz Pleyel, Haydns Landsmand og
Elev. Personlig stod disse to Mænd under Striden meget godt
sammen, og navnlig stiller Haydns Optræden ham i det hedste
Lys. Han skriver: „Jeg er altid i hans Koncert og er den første
til at applaudere ham". Inden Pleyels Indkaldelse havde forøvrigt
„the professionals" gjort hele to Forsøg paa at faa Haydn til at
gaa over til dem og opgive Salomon og hans Foretagende. Dog
disse ret plumpe Forsøg prellede haabløst af paa Haydns
grundmurede Hæderlighed og Retfærdssans. Siden hen udspredte man
da igennem Bladene Rygter om, at Haydn nu var for gammel til
at optræde og navnlig til at frembringe noget nyt. Men denne
Ondskabsfuldhed slog Haydn let til Jorden — en Virksomhed som
den, han udfoldede med Prøver, Koncerter, Komposition eller
Bearbejden af Orkesterværker kunde ikke mangen næsten 60aarig Mand
præstere, den turde snarere aftvinge Respekt, end foranledige Talen
om Svækkelse. At den aldrende Mester kunde blive træt af denne
omfattende Virksomhed, er derimod ikke til at undres over; med
Glæde modtog han da mod Sæsonens Slutning Tilbud om at
tilbringe Sommeren paa Landet hos en rig Bankier. Her var han
kun optaget af at komponere og modtage beundrende elskværdige
Menneskers’Opmærksomhed og kunde, naar han vilde trække sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free