Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
forlod Haydn London og var i de første Dage af August atter
i Wien.
Londonerrejsen havde den største Betydning for Haydn. I hans
Kompositionstrang og Evne var der kommet ny Fart. Bevidstheden
om at staa overfor et stort Folk, der tilmed fra Händel-Tiden havde
særligt Ry i Musikverdenen, Kappelysten overfor Konkurrenterne
og den ærlige Mands Iver for at gøre sit Bedste til Nytte for det
Foretagende, han stod i Spidsen for — alt dette skabte Haydn
ligesom en ny Ungdom og han frembragte under tilsyneladende
mindre gunstige Forhold i utrolig Hast og med mageløs Flid en
Række Værker — deriblandt de saakaldte „Londoner-Symfonier", de
Orkesterværker, der fremfor noget har gjort hans Navn berømt og
som endnu den Dag i Dag spilles rundt om i Verden.
Indgangs-Motiverne til disse tolv Symfonier skal her anføres1).
Adagio. Allegro vivace.
Adagio. Allegro.
% S /T\ -’I 1 J
11 m i \=?=£- C/ 9 tf V p-—
III.
Adagio cantabile. - ts Vivace.
. 1 -• % G-Dur med Paukeslaget (i An danten).
IV.
Adagio. Allegro.
> * —* —; h
+ —Pr 1— -+-Jl L
rl*= K- * *— ^—I h -Jl ■ 6 i *
B-Sloll Symfoni.
*) Efter Karajans Opgivende, der støtter sig paa en gammel engelsk
Forlagskatalog. Man havde tidligere været noget tvivlende med Hensyn til hvilke
af Haydns Symfonier der burde regnes til de „tolv engelske"; bl. a. galdt
Tvivlen Qxforder-Symfonien.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>