- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
121

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kvartetterne næsten altid præges af. Haydns Bestræbelse gik ud
paa at give hvert af disse fire Instrumenter sin selvstændige
Betydning, og det lykkedes ham snart at bringe dem i Stand til at give
et fyldigt Udtryk for hans musikalske Ideer. Han naaede et
fuldendt Mesterskab i Brugen af dette firdelte Instrument, og overdrog
det fuldt uddannet til sin mægtigere Efterfølger Ludwig v. Beethoven,
hvis Kvartetter er en direkte Fortsættelse og Udvikling af de Haydnske,
uden hvilke de end ikke kunde tænkes. Som Kvartetkomponist er
Beethoven langt mere i Slægt med Haydn end med Mozart.

Med disse sine Symfonier og Kvartetter — de mest kendte
og typiske Former for Haydns Instrumentalmusik — „fremkaldte
Haydn et formeligt Omslag i det offentlige Koncertliv “ (Pohl).
I Ordets bedste Forstand populariserede han Musiken. „Hans
Mission gik her i dobbelt Retning: paa den ene Side at forædle
Folkemusiken, paa den anden Side at vække det „fine“ Publikums
Sans og Deltagelse for det folkelige Drag i Musiken. Haydn skaffede
dette folkelige Adgang og Adkomst til Koncertsalen ved den stadige
friske Humor og vittige Opfindsomhed, hvormed han behandlede
det og ikke mindre derved, at han aldrig henfaldt hverken til
Trivialitet eller Plumphed, der kunde trætte eller støde den mere
kræsne og luttrede Smag. Haydns Kærlighed til og Forstaaelse af
del folkelige Moment i Musiken var lige saa stor som hans
kunstneriske Sikkerhed. Selv naar hans Lune spiller aller lystigst og
hans Motiver er nærmest i Slægt med Dansens og Visens løsslupne
Kaadhed svigter Herredømmet over sig selv ham ikke, saalidt som
Selvkritiken. Saaledes bragte Haydn det dertil, at Kunst-Musiken
ikke længere blot havde hjemme i Kirken eller paa Operascenen
men ogsaa i Koncertsalen og i Hjemmene; og offentlige Koncerter
bTev nu ikke blot en Præsentation af Virtuoser, men et forfriskende
og berigende Led i kunstinteresserede Menneskers Nydelser. Ogsaa
paa dette Punkt beredte Haydn saaledes Vejen for sine store
Efterfølgere.

Oprindelig blev Haydns Instrumentalmusik væsentlig betragtet
som en selskabelig Adspredelse1). Af hans Symfonier og Kvartetter
spilledes to, tre Stykker paa samme Aften. Det galdt da om stadig
at holde Opmærksomheden fangen; knap og nem i Formen, fuld *)

*) Jfr. herved hvad foran er meddelt om Kritikens Modtagelse af Haydns ældre
Arbejder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free