- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
124

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skrider frem i personlig og kunstnerisk Udvikling, bliver det en mere
og mei’e fremtrædende Side af hans Kompositioner. Han
aabenbarer en stadig voksende Interesse for og Evne til at tumle med
sine Themaer, for at vende og dreje dem. belyse dem fra alle Sider,
aftvinge dem ny Overraskelser, kombinere dem med hinanden o. s. v.
Med sin store kontrapunktiske Viden og Formaaen naaede Haydn
her et sandt Mesterskab. Det er ofte forbløffende at se, med
hvilken endeløs Opfindsomhed han bygger sine Modulationssatser op
over et tilsyneladende lidet sigende Motiv, som f. Eks. dette, af
Finalen af E’s-it»/–Symfonien (Nr. VIII af de engelske Symfonier).

Allegro con spirito.

—g- ?


-A-U : O * &

eller at lægge Mærke til, hvilke dristige hovedkulds Spring han
vover (fra en Toneart til en anden ganske fjærn) og dog altid med
katteagtig Lethed og Elegance i en enkelt smidig Vending falder
ned fast og sikkert netop der, hvor han skal være. Atter her er
Haydn Beethovens Forløber (Mozarts Kompositionssæt er et væsentlig
andet), Forskellen bestaar egentlig kun deri, at de Motiver, Beethoven
tumler med, er større og vægtigere. Kunsten er den samme.

Ogsaa Haydns Benyttelse af Variationsformen er forbilledlig for
Beethoven. Denne Evne til atter og atter at vende tilbage til det
samme Thema, give det nye Skikkelser eller omslynge det med
smykkende Arabesker og saaledes stadig holde Interessen vedlige og
underholde besad Haydn fremfor nogen tidligere Komponist, og
Satser som Allegrettoen i Militær - Symfon ien eller den nysnævnte
Es-Dur - Symfonis

Andantino.

er virkelig Prototyper for Beethovens Andanter i Eroica eller C-moll
Symfonien.,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free