- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
134

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

y,Å

(hf

f/h

’UJjUlf.

JTW UK

Jh

slet ikke brød sig om mig“. Meget stolt var Drengen over, at han
havde faaet Lov til udenvidere at springe op paa Keiserinde Marie
Theresias Skød og kysse hende. Senere i Paris sagde han om
Mdm. Pompadour, der ikke salte Pris paa hans Kærtegn: „Hvad
er hun for En, at hun ikke vil kysse mig. Mig har jo selve
Kejserinden kysset.”

Efter Wienerrejsen begyndte Wolfgang, maaske foranlediget ved
den nysfortalte Begivenhed, at lære at spille Violin og kort efter
kom Orgelspillet ogsaa med og denne Undervisning blev sagtens
fortsat paa Kunstrejserne, der atter begyndte i Foraaret 1763. Maalet
var egentlig Paris, men foreløbig besøgtes en Række sydtyske‘Byer
som Munchen, Heidelberg, Mainz, Frankfurt, hvor Gpethe hørte
sin lille Navner spille („Jeg var selv omtrent 14 Aar og husker
ganske tydelig den lille Mand med sin Paryk og Kaarde"1). Over
Køln. Aachen og Bryssel naaede Familien endelig i November Maaned
Paris. Dens vigtigste Støtte i den store Verdensby blev den ogsaa
i Kap. I omhandlede Baron Grimm. Som Musikenthusiast, som
Tysker og som Journalist var han trefold interesseret i den lille
Virtuos’Præstationer; og det skyldtes hans Indflydelse, at han kom
til at spille ved Hoffet. Ikke alene her, men ogsaa ved to senere
givne Koncerter for den fornemme Verden vakte Børnene den største
Beundring, Wolfgang særlig ved sin Evne til at improvisere og til
t at spille og akkompagnere fra Bladet2). I Paris udgav Faderen
Wolfgangs fire Sonater for Klaver og Violin, Mozarts tidligst trykte
Komposition.

Efterat have erobret det fornemme Paris drog Familien Mozart
videre til England, hvor man ankom i April 1764 og fik en
Modtagelse ved Kong Georg IIIs Hof, der „var ubeskrivelig og ikke lod
os tænke paa, at det var Kongen og Dronningen af England".
I Modsætning til Pariserforholdene var der ved det engelske Hof
en virkelig levende Musikinteresse og i Begyndelsen var Opholdet i
London vel Glanspunktet af denne Kunstrejse. Leopold Mozarts
Breve strømmer over af Lyksalighed og Stolthed over hans Børn.
„Det han kunde i Salzburg er den rene Skygge mod, hvad han nu
kan" — „min lille Pige er med sine tolv Aar en af de dygtigste
Klaverspillere i Evropa. og den stormægtige Wolfgang kan i sin
otte-Aars Alder alt, hvad man kan forlange af en Mand paa fyrre-

l) „Gespråctje mit Eckermann".

’) Dobbelt vanskelig den Gang, da Partiturerne kun angav Grundbassen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free