- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
148

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Saaledes er det let at se, hvilken Betydning Mozarts
Ungdomsliv har haft for hans Personlighed og for hans Kunst. Men der
frembyder sig endnu et Spørgsmaal — som mærkværdig nok ingen
af Mozarts Biografer synes at have set eller dog har drøftet
nærmere — det Spørgsmaal, om Mozarts Omflakken som Vidunderbarn
og som Virtuos ikke ogsaa har rummet Farer for ham og hans
senere Udvikling.

De fleste Vidunderbørn forkommer, forsvinder pludselig som
de pludselig dukkede op. Mozart var for stærk en Begavelse, for
sund en Natur til at gaa saaledes til Grunde. Hellerikke kunde han
med sit ægte Kunstnernaturel som andre Virtuoser henfalde til og
stoppe op i tom opblæst og daadløs Selvforgudelse. Disse Farer
prellede af paa Mozart. Men mon ikke Virtuoslivet gav Trivsel til
et^ sagtens medfødt Hang til Let-leven, til at nyde Øjeblikket, til at
lade Dagen imorgen sørge for sig selv? Mon ikke Mozarts
uregelmæssige Livsførelse, der siden skulde svide haardt til ham, hans
Foragt for eller Ligegyldighed for al Beregning og Plan, mon den
ikke noget stammede fra Ungdomslivet? Det er vel heller ikke
urigtigt at antage, at den stadige Kontrol, som Mozart stod under i
sin Ungdom og som i Grunden befriede ham for alt Ansvar, har
udviklet hos ham en vis Slaphed i Beslutningsdygtigheden (trods al
hans Arbejdsenergi) og en Trang til ikke alene og fuldt ud at tage
Ansvaret — kortsagt til ikke just at staalsætte hans Karakter. Og
tør man ikke tro, at den feberagtige Hast, hvormed han — ikke
altid af egen Drift, men ofte fordi Faderens Vilje og en sket
Bestilling trængte paa — komponerede i disse Aar, snart i Krostue,
snart i Rejsevogn. noget har vænnet ham til en altfor stor Lethed
i Arbejdet, der undertiden kan lade det Frembragte bære et
rutinemæssigt Præg? Endelig skulde det vel kunne eftervises, at disse
Rejser, paa hvilke han ikke faa Gange var syg og maatte arbejde
paa en nerveoprivende Maade — der staar i Brevene, at han har
maattet skrive Noder, saa hans Fingre gjorde ondt — og undertiden,
som i Londen, døje Kunstnervagabondernes sindsnedtrykkende Kaar
— at de har lagt Grunden til den Disposition til Sygelighed og
ringe Modstandskraft som Mozarts følgende Liv viser, og som saa
brat afskar hans Livstraad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free