- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
149

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Salzburg blev den unge Mozart mere og mere forhadt. Nu da
han kendte den store Verden, med dens brogede, finere og
indholdsrigere Liv, sprang de hjemlige smaa og lurvede Forhold end mere
i Øjnene. „Landsherren gaar paa Jagt og i Kirke, de der følger
næst efter ham, gaar i Kirke og paa Jagt, de, der saa følger i
Rangen, spiser, drikker og beder og den aller laveste Klasse beder,
drikker og spiser. De to sidste Klasser elsker offentlig, de to første
i Smug — alle lever for Sanseligheden." Saaledes skildres de
datidige Tilstande i Mozarts Fødeby. Og kun i sit Hjem var han rolig
og beskyttet. De andre Musikere saa nemlig skævt og misundeligt til
ham, ikke mindst „de Vælske". Han havde vel nogle faa Venner, men
blandt Musikerne fandt han dem ikke. Dette var en Hovedgrund
til at gøre ham Salzburg saa forhadt: „den grove, lumpne og
kedelige Hof-Musique; en honnet Mand, der har Levemaade, kan jo
ikke leve sammen med den" (Udtryk i et Brev fra Paris 1778).
Alle disse utiltalende Forhold kom saa til at staa i et end mere
grelt Lys, da Ærkebiskop Hier o nymus (imod Folkets Ønske) blev
Herre i Salzburg, hvis Indbyggere han „paa Forhaand foragtede".
Han var en skarpsindig og energisk Mand, men gærrig, utrolig
smaalig og hensynsløs. Forskellige Omstændigheder bidrog til, at han
fra Begyndelsen af var uvillig stemt overfor Familien Mozart. Han
haanede Wolfgangs Kompositioner, samtidig med at han beordrede
ham til at skrive ny. Og han gjorde det ikke af Overbevisning —
han besad ikke nogen Kunstforstand — men ene for at kue
Ynglingens Selvtillid og for at slippe forat honorere ham i Forhold til
det Ry, han alt nød andetsteds . . . „Man handlede ilde med mig i
Salzburg og jeg fortjænte det ikke . . .Se. det var den største og
vigtigste Aarsag, hvorfor jeg flygtede bort derfra." Saaledes lyder
Mozarts egne Ord, kort efter at han har forladt Salzburg. Dertil
maatte jo nemlig de utaalelige Forhold føre. I Salzburg var intet
godt at vente; Wolfgang maatte atter søge ud i Verden, denne Gang
kun delvis forat optræde som Virtuos. Hovednraajet for Rejsen var
at finde en anset og sikker Stilling under lykkeligere Forhold. I den
Hensigt søgte Mozart først. Orlov og da den afsloges, Afsked fra
Koncertmesterstillingen ved Salzburger Hoffet og ledsaget af sin
Moder (Leopold Mozart kunde denne Gang ikke forlade Hjemmet)
drog han ud i Verden. I Kufferten laa en Del Kompositioner, der
var skrevet i den sidste Tid med Kunstrejserne for Øje, saaledes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free