- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
151

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Som en Slags Indledning til disse bevægede Dage staar den
lette, kortvarige men skælmsk yndefulde Forelskelse, der i
Augs-borg optog lians Sind; den galdt hans Kusine, den smukke og
indtagende Marianna eller Bas le, som hun stadig kaldes i
den kaade Omtale af hende i Brevene. Andre Vidnesbyrd om
Mozarts just i disse Ungdomsdage let bevægede Hjærte er hans
Sværmeri for Cannabichs Datter, Mile Rose („ein sehr schönes
und artiges Madl“), for hvem han endog skrev en Sonate „im
Caractere der Mile Rose”. samt hans Kurmageri overfor Fløjtenisten
Wendlings Datter, den skønne Gusti. Alt dog kun flygtige
Indtryk. der ikke naar synderlig dybt.

Ganske anderledes indgribende i hans Følelsesliv og
bestemmende for lians Handlinger var Forholdet til Aloysia Weber.
Første Gang denne nævnes i Mozarts Breve til Faderen er d. 17. Jan.
1778. Det er som Sangerinde hun omtales og det hedder: „Hr. Weber
har en Datter, som synger fortræffelig og har en smuk, ren Stemme
og som kun er 15 Aar gammel. Hun mangler intet andet end
„Aktion*, saa kan hun spille Primadonna, ved hvilket Theater det
skal være. Hendes Fader er en grundhæderlig tysk Mand, der
opdrager sine Børn godt.“ I denne sidste Ytring tør man vel nok se
en overfor Leopold Mozart snildt beregnet Anbefaling for Familien
Weber. I de følgende Breve omtales Aloysia jævnlig, men uden
stærke Ord og væsentlig kun som Sangerinde. Maaske er det dog
just et godt Maal for Dybden af Mozarts Følelser, at han om dette
Forhold ikke er saa aabenmundet som om de forannævnte, og at
han ikke siger et eneste kaadt Ord om sin Elskede. Ikke saa lidt
Begejstring aander alligevel den Bemærkning i et Brev af 2.
Februar s. A.: „Jeg vil paa Ære hellere høre mine Sonater blive

spillede af hende end af Vogler”1).

Med rivende Fart voksede Mozarts Følelser for Aloysia og snart
saa han hele sit Liv, alle sine Fremtidsplaner i Lys af sin Kærlighed
tjl hende. — Forsøget paa at faa Ansættelse i Mannlieim var trods
Kurfyrstens venlige Modtagelse (Mozart blev Lærer for hans jiægte ’
Børn!), mislykket og der var planlagt en Kunstrejse til Paris med
den forannævnte Wendling og et Par andre Musikere. Om denne

*) Abbé Yogier var den mest skattede Klaverspiller i Mannlieim, senere kendt
som Webers og Meyerbeers Lærer. Mozart satte ham dog senere ikke særlig
højt og stod ikke i noget personlig godt Forhold til ham; se Bilagene til
Jahns Biografi „Mozart og Yogier”.

0

4 -4 s

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free