- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
159

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nu for første Gang faldet over den, og naar han i Fremtiden smiler,
føles det mangen Gang paa en forunderlig rørende Maade, at Øjet,
der ler, er dugget af Taarer.

Mozart var nu atter i Salzburg, men følte sig inderlig utilfreds
paa dette „Bettelort". Hans dobbelte Embedsmandsstilling som
Koncertmester og Hoforganist paalagde ham imidlertid adskilligt
Pligtarbejde. Til Kirkens Brug skrev han flere Messer og Vesperi, til
Koncertsalen Symfonier, af hvilke den anden i C-Dur (Köchel,
Nr. 338) ret bærer Præget af hans alvorlige, mellem Vemod og Trods
svingende Stemning, derhos en Koncert for 2 Klaverer m. m.
Ogsaa for Scenen fik han Lejlighed til at skrive. Schikaneder.
en Ven af Familien Mozart, senere en vigtig Rollehavende i
Wolfgangs Livsdrama, var den Gang Theaterdirektør i Salzburg, og
paa hans’ Foranledning komponerede Mozart Musik til Dramaet
Kong Tha mos, der omfatter dels Mellemaktsmusik dels flere store,
skønt _kTi ng en de Kor (senere underlagt latinsk Tekst til kirkeligt
Brug, skønt de har en afgjort scenisk Karakter). Disse vidner om
den Mandighed, der nu prægede Mozarts Personlighed, er beslægtede
med de festlige Kor i Glucks Operaer og peger fremad mod de
berømte Kor i Tryllefløjten, uden dog at naa dem i Sluttethed
og Dybde. Mellemaktsmusiken bestaar af Satser, der musikalsk
skal illustrere Dramaets Handlinger og bærer derhen hørende
Overskrifter. Det er stærkt bevægede, ofte helt lidenskabelige Stykker
med et dramatisk Præg, undertiden rummende en voldsom Kraft,
som ellers sjældnere træffes hos Mozart. Tydelig mærkes her Mozarts
Interesse for Melodramaet, der just paa denne Tid var blevet en
yndet Kunstform, navnlig gennem Bendas Ariadne fra Naxos
(jfr. 1. Del, p. 611). En anden dramatisk Opgave var af ringe
Betydning, Kompositionen af den tarvelige Operette Zaide, der ikke
naaede til Opførelse i Mozarts levende Live1).

Skæbnen var Mozart — og Kunsten — saa god, at hans
Ophold i Salzburg ikke blev ret langvarigt. Han fik Opfordring fra

Munch en til at skrive en Opera til Karnevalstiden, og meget gærne
tog han derimod: Operapersonalet kendte han ud og ind, talte

‘) I Aaret 1866 gjordes i Frankfurt a. M. et Forsøg paa at genoptage Zaide,
men uden synderligt Held.

ns

U- eJUlC,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free