- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
160

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Venner iblandt dets Medlemmer, og han vidste, at Orkestret var et af
Tysklands ypperste. Den Opera, Mozart saaledes bestemte sig for
at skrive for Munchen, var I^oineneo. Teksten blev skrevet af en
Salzburger-Gejstlig, Varesco, paa’Grundlag af en ældre italiensk
Operalibretto. Mozart tog selv til Munchen for at lede Prøverne.
Talrige Breve beretter livligt om den Begejstring, hvormed de
Medvirkende modtog den unge Mesters Værk med Undtagelse af enkelte
vrantne Elementer, der var vante til at se enhver ny Opera fra
Synspunktet, om den stillede deres Vokal-Evner (eller Begrænsning)

I i det tilbørlige flatterende Lys. Mozart maatte kæmpe med disse

Repræsentanter for den gamle Skole og han søgte at imødekomme
dem, saavidt hans musikalske Samvittighed tillod det (og undertiden
maaske lidt videre); der var dog Punkter, paa hvilke han ikke
vilde vige trods alle Sangernykker: sin Terzet og sin Kvartet
satte han saa højt og troede saa sikkert paa. at han ikke ændrede
en Node trods Sangeren Raafs Bønner og Betænkeligheder1).
Mozart gik i Spidsen for Arbejdet paa Prøverne med ungdommelig
Ildfuldhed og han vandt en stor Sejr — tør man antage, uagtet
der om selve Opførelsen, der fandt Sted med megen Pomp den
29de Januar 1781, ikke foreligger Beretninger i Brevene, thi Leopold
Mozart og Marianne var komne til Munchen for at være Vidne til
Sønnens og Broderens Triumf.

Idomeneo, en stolt Portal for Rækken af Mozarts berømte
dramatiske Mesterværker, er i historisk Henseende et særdeles
interessant Værk. Mozarts mægtige sceniske Ævne kommer, her for
første Gang til kraftigt og ejendommeligt Gennembrud; men
Operaen er iøvrig saa tydelig præget af de forskellige Paavirkninger,
han hidtil har været udsat for, og som han fra nu af søger paa
én Gang at udnytte og at frigøre sig for, at Studiet af den allerede
af den Grund er meget tiltrækkende.

I hele sit Anlæg er Idomeneo „italiensk Opera": En Mængde
Arier, kun faa Ensemblenumre; Teksten er „heroisk", den behandler
vidtløftig uden Poesi og dybere Karaktertegning et græsk Sagn af
lignende Indhold som det gamle Testamentes Fortælling om Jephtas
Datter. Den traditionelle „Fortrolige" savnes end ikke. Men ved

*) .Der var intet at synge paa- — akkurat den samme Klage, der Ved saadan
Lejlighed lyder endnu den Dag i Dag. Mozarts karakteristiske Svar fortjæner
at nævnes: „Som om man ikke snarere skal tale end synge i en Kvartet*
(o: i en dramatisk Situation, modsat en Arie).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free