- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
177

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

p cresc. f p

Man fattede ikke — hildet som man var i den stive,
overleverede „strænge“ Sats — at disse harmoniske Dristigheder, disse
spændte Dissonantser har fuld æs t h etisk~B ere 11 i gel se som Indledning
til den følgende klare, næsten altfor harmonisk henglidende Allegro:
Den straalende Sol, der bryder igennem de tunge Skybjærge, som
en Tid har truet med at lukke for dens Lys.

En stor Del af Mozarts Kompositioner i disse Aar er beregnet
paa hans Optræden som Klaverspiller: Sonater for dette Instrument
alene og med Violin, og Koncerter for Klaver og Orkester. Som
Virtuos var Mozart højt skattet i Wien, navnlig i de fornemme,
musikelskende Kredse. Han forenede den omhyggeligste Præcision
og Klarhed med et varmt, udtryksfuldt og sangbart Foredrag.
Hans Spil var paa en Gang Vidnesbyrd om, hvor stor en
Kunstner og hvor højt udviklet en Virtuos han var. Kritiken kalder
ham „den bedste Klaverspiller" og dvæler ved hans Spils „Glans
og smæltende Finhed". Clementi udtalte, at ingen spillede saa
aandfuldt og yndefuldt, Dittersdorf finder Kunst og Smag forenede i
hans Spil og Haydn mindedes „med Taarer Mozarts uforglemmelige
Spil, der gik til Hjærtet". Saaledes dømte de største blandt hans
samtidige, den ene tilmed hans Medbejler1). — Mozarts Optræden
fandt Sted ikke blot i „Akademier", men ogsaa ved en Art „Matinéer", *)

*) Selv lagde Mozart megen Vægt paa Glathed og Tydelighed i Spillet. „Det
skal altsammen flyde som 01je“ — „alle Noder skal udtrykkes med behørig
Expression og Gusto’1. Som Ejendommelighed ved hans Spil fremhæves
ogsaa dets Taktsikkerhed; selv om højre Haand i Adagio spillede
fuldstændig frit, rubato, holdt venstre Haand strængt fast paa Takten. En
lignende Egenskab fremhæves langt senere hos Chopin.

Illustr. Musikhistorie. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free