- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
186

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 det hele staar Karakterskildringen i „Figaros Bryllup” saa
højt, at man vel tør sige, at det hidtil ikke var lykkedes’nogen
Operakomponist saaledes at individualisere sine Skikkelser, som det
her er lykkedes for Mozart. Snart er det gennem hele Værket, at
SkHdmisen skildres, saaledes Greven, Grevinden og Susanne,
og næst dem Figaro, for hvis Karakters Klarlæggelse Tekstens
Bearbejdelse dog som nævnt har lagt større Hindringer. Snart er
det i en enkelt Arie, at Mozart med vidunderlig Ævne har kunnet
give en hel Skikkelse Liv. Her er Cherubino det ypperste
Eksempel. Hans Arie: Non sopiu cosa son, cosa faccio giver ham helt:
De lige vaagnede erotiske Følelser, der overvælder, betager, beruser
ham; Hjærtet, der strømmer over af en Bevægethed, han selv ikke
forstaar og som ængster ham — det tager Vejret fra ham alt det,
der stormer ind paa ham — det stemmer for Brystet, det svimler
for ham (Fermaterne i Adagioen mod Slutningen af Arien) — og
dog kaster han tilsidst frejdig med Nakken, stolt over at være
Mand, over at kunne elske saaledes og tilmed en saadan Kvinde.
Melodi — en af de skønneste Mozart har skrevet — Harmoni,
Rytme, Akkompagnement, Instrumentation, alt smelter her sammen
til et saa aandfuldt og saa bedaarende Karakterbilled, som Musiken
sjelden har skabt det indenfor saa snæver en Ramme. Bifigurerne
behøver Mozart ikke engang en Arie til at karakterisere. Er ikke
Basilios spidse, ondskabsfulde Fjæs ganske tydelig tegnet i den
ene Frase i

Allegro.

Terzetten i 1ste Akt.

* » _ ——— 1 t ’ iff1 -P* #- # .
- i -i- £$— 4 i- -1 4-

Ah delpaggio quelche ho ditto e-ra so-lo un mio sospet-to,

s ; - , » » -g—g
|S ’ - Lp__4_J

i »

y ’ % • i ■rr-^-rr~lTtn r—ä
i—^ H—F-f >

langt bedre end i Arien (B-dur), der hører til de svagere i Operaen —
thi „Figaros Bryllup” har sine svage Partier, om end ikke mange.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free