- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
192

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anden end i Figaros Bryllup. Saaledes som Mozart genialt
opfattede Don Juan-Sloflet, maatte han her bort fra den lette
Konversationstone; der fordredes en mere højtstemt Stil, et helt andet
alvorsfuldt Præg1) maatte hvile derover, selv Humoren maatte rumme
mere end Spøg og Løjer, den turde ikke staa grelt til
Højtidsfuld-heden (saaledes som Tilfældet havde været i de hidtidige italienske
Bearbejdelser), men maatte være mere forstaaende og medfølende.
Leporello, denne Operaens herlige „komiske" Skikkelse, maatte ikke
blot være en lystig Spasmager, der „kom Folk til at le“; nej, han
skulde virkelig leve for vore Øjne som en tragi-komisk Karrikatur af
sin Herre Don Juan2). — Og just saaledes som Mozart genialt saa,
hvorledes alt dette burde være, saaledes mægtede hans vidunderlige

Ævne at skabe det Liv i denne Opera,
der betegner en Kulmination af den
italienske Opera, op mod hvilken
denne aldrig senere blot
tilnærmelsesvis naaede. Don Juan har —
bortset fra hvad der som fornævnt
skyldes Tekstens Mangler — det fuldendte
Kunstværks Helhedspræg.

En i Enkeltheder gaaende
Paa-visning af, hvorledes Mozarts Geni
kommer til Udslag overalt i dette
Værk i stort som i smaat, tillader
denne Fremstilling ikke. Det maa
være nok at fremhæve, at den „ubetydelig udseende" Musiker —
som Mozart blev kaldt af Prager-Sangerinden Saporiti, den første
Donna Anna — her havde frembragt et Værk, der ikke blot trods
de beskedne Midler, der var brugt, i Kraft af sin Skabers mægtige
Fantasi virkede med en Fylde og Magt, som intet dramatisk Værk
hidtil havde besiddet, men samtidig indtil de mindste Detailler er
gennemtrængt af hans Lune, Aandfuldhed og psykologiske Skarpsyn. *)

Fig. 41. Sangerinden Saporiti.

*) Den dybe Alvor, der bærer store Partier af „Don Juan" bar man, næppe
med Urette, villet føre tilbage til at der under Kompositionen af Operaen
indtraf to Dødsfald, der gik Mozart meget nær, hans Faders (d. 28de Maj
1787) og hans Ven Barisanis. — Kvintetten i G-moll, der stammer
fra samme Tid, vidner ogsaa om en stærkt bevæget vemodig Stemning.

Paa vort kgl. Theater gav Peter Schram i sin Tid et fortræffeligt Billed
af Leporello, opfattet i ægte Mozartsk Aand.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free