- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
193

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Se hen til Don Juan, skriver .Rich. Wagner, hvor har Musiken
nogensinde naaet en saa uendelig rig Individualitet, formaaet at
karakterisere i den mest rige, overstrømmende Fylde saaledes som her.

Omkring Hovedfiguren Don Juan er grupperet en Række
Skikkelser, der hver for sig er individualiseret saa rammende som
mulig — man tænke blot paa, hvor vidt forskelligt et musikalsk
Udtryk Mozart har for de tre Kvindeskikkelser: Donna Anna,
den ranke, ubøjelige Adelsdame, Don Juans blege Samvittighed,
Donna Elvira, den varmblodige, hæftig elskende og hadende og
dog saa let tilgivende Kvinde, og Zerlina, den muntre, lidt naive
Bondepige, der nysgærrig leger med Ilden og bliver dobbelt
forskrækket, da den er lige ved at brænde hende.

Eftertiden har kommenteret Don Juan i en endeløs Række
Skrifter, saaledes som det jo i Reglen er de største Kunstværkers
Skæbne. Alt i Operaen er blevet vendt og drejet og betragtet fra
de forskelligste Udgangspunkter; meget aandfuldt er paa denne
Maade fremkommet, i vor Litteratur fremfor alt S. Kierkegaards
begejstrede (men stærkt subjektive) Betragtninger i „Enten — Eller",
men ogsaa meget overdrevent og misvisende1). I Hovedsagen har disse
Skrifter selvfølgelig behandlet selve Don Juan-Skikkelsen. Ved
Betragtningen af denne har særlig de tyske Forfattere med E.T.
A.Hoff-mann som Forbilled vist en stadig Tendens til at ville gøre Don Juan
til en romantisk og dæmonisk Natur, en Verdensoprører. Med Rette
tør man vistnok herimod hævde, at saaledes har Mozart i alt Fald
ikke fremstillet ham; efter sit Naturel, efter sin Tids Aand har han
næppe heller opfattet ham saaledes, det er senere Tider, der har
lagt dette ind i Don Juan. For Mozarts Følelse stod han næppe
som nogen Oprører mod Gud og Verdensordenen. Han skildrer

l) For blot at nævne et Eksempel: En Forfatter (Naumann) ser i Toneskridtet

i Ouverturen Don Juans „Zwiespalt mit der Weltordnung",

og dvæler udførlig ved dette Paafund. — Mange af Skrifterne om „Don Juan"
angaar Operaens Iscenesættelse; man har særlig i den nyere Tid beskæftiget
sig med denne Side af Sagen (navnlig for at fjærne de Mangler, der som
antydet, findes i Teksten). Et af de seneste Forsøg, der med Held er
praktiseret, skyldes Ernst Possart, der har fremstillet sine Principer i et Foredrag
(Munchen 1896), hvormed kan sammenholdes de interessante Oplysninger om
Mozarts Insceneringsbemærkninger i Partituret til „Don Juan", der
indeholdes i R. v. Freisauffs Bog: Mozarts Don Juan 1787—1887.

Illusir. Musikhistorie. II. 13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free