- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
207

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det lønner sig ikk’e at gentage denne Kritik; snarere fristes man
til at give dem Ret, der hævder en vis Værdi for Tryllefløjten —
og selve Goethe tælles blandt dem. Til musikalsk Behandling
frembød Librettoen virkelige Fordele. Den rummer store Modsætninger,
den skildrer (eller omfatter i alt Fald) to saa forskellige Verdner som
Sarastros ophøjede og Papagenos og Papagenas jævne gemytlige
Tilværelse. Om nogen Udvikling i Indhold eller Karakterskildring
er der vel ikke Tale, men hver Figur staar dog skarpt og er med
sine enkle Følelser et taknemmeligt Objekt for musikalsk
Behandling. Vistnok er Hovedfigurerne Tam in o og Pam in a fra
Tekstens Side ret flove Skikkelser, og af Taminos Heltemod og
Standhaftighed faar man i Grunden ikke noget stærkt Indtryk. Men
deres Væsen er Kærlighed og denne Følelse, som Mozart har
besunget inderligere og dybere end nogen hidtidig Komponist, lader
ogsaa dette Par musikalsk fremtræde i et varmt og ædelt Lys. ‘ Det
er iøvrig værd at lægge Mærke til, hvorledes Kærligheden i dens
mest forskellige Skikkelser og Former har faaet Plads i Tryllefløjten.
Der er Monostatos ubændige Lyst (mesterlig skildret i den lille
Arie i C-dur), der er Papageno og Papagena, der borgerligt længes
mod en hyggelig Stue med en talrig Børneflok, saa atter Tamino
og Paminas skønne Hengivenhed og endelig Sarastros ophøjede
Menneskekærlighed. Og for hver af disse Kærlighedsfølelser har
Mozart fundet det rammende Udtryk.

At Mozart har villet noget Alvorligt med Tryllefløjten, noget,
der gik langt ud over Schikaneders Horizont, det har han allerede
fastslaaet gennem den Ouverture han medgav Operaen. Ingen, der
hører disse højtidsfulde Akkorder, denne kunstfulde og dog saa
naturlig henglidende Fugatosats1) kan være i Tvivl om, at det er
Indledning til noget mere end en „Trylleopera". De nævnte
Akkorder er Frimurertegn, og mange Frimureridéer (Tretallet: de
tre Genier, 3x6 Præster etc. — Kvindernes Udelukkelse:
Be-wahret euch vor Weibertäcke, etc.) gaar igennem Tryllefløjten; i
Skildringen af de Scener, hvor de hersker, er Mozart naaet højst,
en Harmoni-Skønhed og overjordisk Fred præger Tempelscenerne,

Allegro.

0 Motivet

osv. har

i i i i i i

Ouverturen fælles med en Clementisk Sonate; efter al Sandsynlighed dog
ganske tilfældigt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free