- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
209

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

og improviserende Udførelse, er han dog intet. Steds sunket ned
til det platte eller til den ferske Visetone, der præger saadanne
Samtidige som Wenzel Midlers Folkeoperetter. Tværtimod, hans
Wiener-Lystighed, hans muntre Naivetet, hans mange skælmske
Paafund gør de to, og særlig Papageno, til de mest indtagende
Sangspilfigurer man kan tænke sig.

I det Hele taget er Tryllefløjten væsentlig at betragte som en
Forædling af det tyske Sangspil. 1 Tryllefløjten fuldender Mozart
saaledes hvad han i Bortførelsen begyndte.

Naar Tryllefløjten i de senere Tider er bleven prist saa højt
og af Rich. Wagner og hans æsthetiske Tilhængere vel næsten sat
øverst blandt Mozarts Frembringelser, da er det just fordi man
i denne Opera med Rette har set hans mest nationale Arbejde.
I Tryllefløjten findes vistnok endnu Musikstykker, der betegnes som
Arier, men hvor vidt forskellige er ikke saadanne lyriske tætsluttede
Musikstykker som Taminos: Dein Bildniss ist bezaubernd sehön
eller Sarastros: In diesen heiligen Hallen fra de vidtspundne med
Forsiringer udpyntede „italienske" Arier, som vi endnu kan træffe
Spor af i Bortførelsen, Figaro og Bon Juan (om end i en fornemmere
Skikkelse) — for ikke at tale om de Arier, der i Grunden er Lieder
(Viser) og slet ikke andet, f. Eks. Papagenos Hin Vogelfanger o. lign.
Kilderne , til Tryllefløjten er ikke rundne i den italienske Opera —
dette giver den et eget Værd for den tyske Nation — de maa
søges i den glade Folkemusik og i Glueks Opera, der ikke har været
uden Indflydelse paa Tempelscenen og tildels paa en Arie, en
virkelig, men meget sammentrængt Arie som Paminas: Ach, ich
fuhV es (G-moll).

Kun et Parti synes at falde udenfor det tyske Sangspils Rammer:
Nattens Dronning. Det synes skrevet ganske som et italiensk
Koloraturparti. Den ydre Anledning til, at Nattens Dronnings Parti blev
komponeret saaledes var den, at Mozart — en stor Kunstner, men
aldrig nogen reflekteret Æsthetiker — gærne vilde imødekomme sin
Svigerinde, Mdm. Hofers Ønsker om at faa Lejlighed til at
præsentere sin Strubefærdighed og sin fænomenale Højde. Og dog,
selv da Mozart havde besluttet sig til denne Indrømmelse, fik hans
Geni ogsaa noget ejendommeligt ud af denne Tilfældighed. Mozart
har ikke — hvad endog Jahn synes at mene — skrevet et blot og
bart Bravurparti; han har sikkert med de spidse, stikkende
Stac-catoer, de snigende Løb villet karakterisere Nattens Dronnings

Illustr. Musikhistorie. II. 14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free