- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
218

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mekaniske Arbejde indgyde ham Lede. Eller naar han mødte
Modstand, da kunde hans Mod knækkes og han manglede Kraft til
at tage Kampen op.

Nogen stærk og staalsat Karakter var Mozart ikke. Helst saa
han, at alt gik af sig selv, for Konflikter og Sammenstød veg han
gærne til Side. Vi har set det tiere Gange i hans Livshistorie, selv
paa afgørende Punkter.

Sin Menneskeværdighed, sin Kunstnerstolthed havde Mozart
derimod i Behold, men nogen Oprørsaand var han ikke — han bøjer sig,
selv som Voksen, for sin Faders Vilje, han „mister ikke Agtelsen for de
fyrstelige Saloner”, hvor man sparker ham ud. og han forlader ikke
sin Kejser, der lader ham sulte halvt ihjæl. Til en vis Grad staar
han da paa samme Standpunkt som Joseph Haydn, men han er
ikke som Haydn tilfreds i sine beskedne, ydmygende Kaar, han
føler sig mere i sin Egenskab af Kunstner. Og selv om de
Revolutionsgnister, der senere flammede op i Beethovens Sjæl, endnu ikke
er slaaet ned i ham, gærer det dog hos ham, han higer mod
Selvstændighed og Uafhængighed og foretrækker et brydsomt, men frit
Liv for en bunden „Tjæneste”.

Ikke heller i sin Kunst var Mozart nogen Revolutionsmand.
Vi har — saa udførlig det lod sig gøre — fremstillet hans
Gær-ning som Operakomponist og set, hvorledes hans Værker paa dette
Omraade, hvor han er størst og en af de Største, ikke egentlig
betegner Nydannelser eller Reformforsøg paa samme Maade som
Glucks. Mozarts Opera var og blev væsentlig italiensk, men denne
italienske Opera hæver han til en Storhed og Højhed, en Fylde og
Anskuelighed, som den ingensinde før havde haft; han beriger den
med det mægtige, levende og mangfoldige Udtryk som dels den
Gluckske dels den specifik franske Opera besad og han
sammensmelter med den skønne italienske Melodirigdom, tysk grundig
Udarbejden og dybt, følsomt Gemyt. „Mozarts Stil er den
lykkeligste Forening af Italienernes Melodifryd og tysk Grundighed og
Dybde” (Riemann). Ved Siden deraf har Mozart i et Par Operaer
væsentlig frigjort sig fra den italienske Operastil og har forædlet og
udviklet det tyske Sangspil saaledes, at det bliver det livskraftige
Udgangspunkt for en ejendommelig national Opera.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free