- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
225

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det moderne Begreb: Koncert .skyldes endvidere Mozart,
for-saavidt som han først skrev Koncerter — navnlig for Klaver1) — i
symfonisk Form, og saaledes at Klaver- og Orkesterparti er organisk
sammenarbejdede. Det dermed givne Mønster tog Beethoven op
og skabte indenfor denne Form nogle af sine ypperste Værker. —
Mozart har fremdeles Æren af at have gjort det Skridt, som Haydn

Fig. 48. Tilgners Mozart-Statue i Wien, afsløret 1897.

ikke naaede til: fra Strygekvartetten til Strygekvintetten, og han
berigede i Kraft af den føromtalte Trang til at naa fra
Strygekvartettens mere asketiske Midler til større instrumental Fylde
og Farverigdom Kammermusiken med Kombinationer af Blæse-

l) Ganske vist ogsaa for andre Instrumenter (Violin, Horn, Klarinet, m. m.),
men uden saa stor Værdi, om end den store Klarinetkoncert i A-dur (1791)
ifølge Jahn „lagde Grunden til den moderne Virtuositet’ paa dette Instrument.
Illustr. Musikhistorie. II. 15

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free