- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
236

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

meddeler om denne (1783): „Han spiller Klaver med Duelighed og
Flid, læser udmærket fra Bladet, og spiller kort sagt flydende
Seb. Bachs „Wohltemperirtes Klavier“, han tager nu Undervisning
i Theori og har faaet nogle Variationer1) trykt i Mannheim. Dette
unge Geni fortjænte Understøttelse, saa at han kunde rejse; han vil
sikkert blive en anden Mozart, om han gaar frem saaledes, som
han har begyndt."

Det vides ikke, hvorlænge Neefe var Beethovens Lærer, men
sikkert er han vedbleven at være Beethoven en Vejleder og Ven,
saalænge de begge var i Bonn. — Og saaledes udviklede Beethovens
Begavelse sig rigt og hurtigt. Allerede i 1780—81 havde han gjort
en Koncertrejse med sin Fader til Holland (Amsterdam eller
Rotterdam), hvorom ingen nærmere Beretning er opbevaret, og i det
følgende Aar fik han under Neefes tilfældige Fraværelse og ved
van der Eedens samtidige Dødsfald Lov at vikariere ved Orglet.

1783 blev der paa Neefes Foranledning trykt tre Klaversonater2) af
ham. der tilegnedes Kurfyrsten, Max Friederich, og ledsagedes af en
i Datidens Maner yderst underdanig og opstyltet Fortale, antagelig
forfattet af Neefe eller af Beethovens Fader. Endelig blev Beethoven

1784 fast ansat „Hofmusikus", fra Begyndelsen af dog uden Gage.

Under disse Forhold formede Livet sig noget lysere for den

unge Kunstner paa den Tid, da Barndommen var forbi og
Ungdoms-aarene begyndte; og det er sagtens til disse Tider, at Beethoven
har sigtet, naar han senere i Wien talte om de „lykkelige Dage i
Bonn". — Foruden at bistaa ved Orglet maatte Beethoven nu
ogsaa akkompagnere ved Operaprøverne samt spille Viola i Orkestret.
At denne Tjæneste har været af den største Betydning for den
vordende Instrumentalkomponist, er indlysende. Han fik Venner og
Beundrere iblandt Kapellets øvrige Medlemmer, blandt hvilke fandtes
dygtige Musikere som Ries og Brødrene Romber g. Med dem
samledes han jævnlig, og de foretog Landture og Smaarejser i Bonns
Omegn sammen. Men fremfor alt mødtes de for at dyrke Musiken.
Beethoven var da Midtpunktet for Kredsen, og „alle de fortræffelige
Kapelmusikere er lutter Øre, naar han spiller, men han er den
beskedne, uden alle Fordringer. Hans Spil skiller sig saa meget fra
den sædvanlige Maade at behandle Klaveret paa, at det synes, som

*) Over en Marsch af en stedlig Musiker Dr essier.

s) Disse Sonater har naturligvis kun rent historisk Interesse. Det er smaa
Stykker r den Haydn-Mozartske Sonate-Form af barnligt Indhold.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free