- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
242

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

herhen hører vel ogsaa Hjærtesukket i samme Dagbog: „Jeg maa
ekvipere mig fuldstændig fra nyt af“.

Ret længe kunde Beethoven dog ikke forblive ubemærket i
Wiens Musikverden. Han var jo Hoforganist hos Kejserens Onkel,
kendt fra Bonn af mange fornemme Østrigere, Grev Waldsteins
Protegé og snart Elev af den forgudede Haydn. Først og mest
var det hans Klaverspil, der vakte Opmærksomhed, navnlig hans
Udførelse af Bachske Kompositioner, og hurtig blev han en yndet
Gæst i de adelige Kredse, ligesom Elever meldte sig, maaske i
rigeligere Mængde, end han skøttede om. Selv efter at Gagen fra
Bonn var ophørt — ved Kurfyrstens Fordrivelse—, kunde Beethoven
saaledes leve uden egentlige Penge-Bekymringer.

Imidlertid var Studierne hos Joseph Haydn i fuld Gang. Uagtet
Beethoven jo var en helt uddannet Klaverspiller og en almindelig
anset Musiker, undsaa han sig ikke ved at gaa tilbage til
Elevstandpunktet, et Vidnesbyrd om den Alvor, med hvilken han
omfattede sin Gærning. Dog — Studierne hos Haydn tilfredsstillede
ham ikke synderlig. Elskværdig som altid har Haydn sikkert taget
venligt mod sin Elev, og et vist kammeratligt Forhold udviklede
sig mellem Lærer og Elev, saaledes at denne med Stolthed kunde
notere i sin Dagbog: „trakteret Haidn med Kaffe". Men til nogen
dybere Forstaaelse eller Syrn pathi er det ikke kommet, dertil var
de to Mænd altfor forskellige. Haydn, der repræsenterede det
forrige Aarhundrede og som i sin Kunst var naaet til fuld Harmoni
og Afslutning, begreb ikke denne „Stormogul", som han kaldte
Beethoven, han ængstedes for hans „Atheisme" og var endelig for
optaget af sine egne Arbejder og derhos for gammel til ret at
ofre Beethovens Øvelser Opmærksomhed. Forholdet var sagtens
allerede noget spændt, da Beethoven, som det almindelig berettes,
af Schenk1) blev gjort opmærksom paa, hvorledes hans Lærer
forsømte ham, idet der i det af Haydn gennemgaaede Hæfte fandtes
flere Fejl, som han havde overset og som Schenk nu paapegede
for Beethoven. Denne blev opbragt, sagde, at Haydn mente det
ikke ærligt med ham og bad Schenk overtage hans Undervisning.
Schenk blev saaledes en Tid Beethovens Lærer, jævnsides med
Haydn, thi til Timerne hos denne mødte Beethoven stadig, men

*) Johan Schenk (1761—1836), Komponist af Sangspil, nærmest i Stil med de
Dittersdorffske, nød den Gang megen Yndest i Wien. Hans bekendteste
Arbejde er det endnu ikke glemte, lille komiske Sangspil Der Dorfbarbier.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free